Ο Έλληνας που σώζει τους κινητήρες βενζίνης και diesel

Ο Έλληνας που σώζει τους κινητήρες βενζίνης και diesel

16:09 - 09.12.2025 / Ανανεώθηκε: 16:12 - 09.12.2025

Οι τελευταίες εξελίξεις στην Ευρώπη δείχνουν ότι η συζήτηση για το μέλλον των αυτοκινήτων, ηλεκτρικών ή με κινητήρες εσωτερικής καύσης, περνάει από φάση αναπροσαρμογής.

Ο Απόστολος Τζιτζικώστας, επίτροπος Μεταφορών και Τουρισμού της Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κομισιόν), φαίνεται ότι επιχειρεί να «σώσει» τα αυτοκίνητα με παραδοσιακούς κινητήρες, έστω και υπό προϋποθέσεις. Αντί για άμεση μετάβαση σε 100 % ηλεκτρικά οχήματα έως το 2035, όπως προέβλεπε το πιο φιλόδοξο σχέδιο απανθρακοποίησης, η Κομισιόν φαίνεται έτοιμη να αφήσει περιθώριο για τεχνολογική ουδετερότητα κάτι που σημαίνει, συμβατικά αυτοκίνητα, plug-in υβριδικά και πιθανώς οχήματα με νέου τύπου καύσιμα, όπως e-fuels ή βιοκαύσιμα.

Ταυτόχρονα, η ανάγκη για προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από την έντονη ανταγωνιστική πίεση από Κίνα και άλλες χώρες, καθώς και για διασφάλιση θέσεων εργασίας στην Ευρώπη, έχει κάνει πολλά κράτη-μέλη να αντισταθούν στην αύξηση των ρυθμιστικών δεσμεύσεων, αφού φοβούνται ότι η πλήρης απαγόρευση των θερμικών κινητήρων θα επιβαρύνει την αγορά και θα πλήξει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Ωστόσο, στα ίδια τα θεσμικά όργανα η τάση δεν είναι κοινή αφού υπάρχουν αντιδράσεις, ενώ αρκετά μέλη εκφράζουν φόβο ότι το πάγωμα των φιλόδοξων στόχων για μειωμένες εκπομπές θα υπονομεύσει τις περιβαλλοντικές δεσμεύσεις της ΕΕ. Στην πραγματικότητα, η Κομισιόν προσπαθεί να συνδυάσει προσεκτικά δύο στόχους που φαινομενικά συγκρούονται. Την προστασία της αυτοκινητοβιομηχανίας των κρατών-μελών και την ανάγκη για μείωση των εκπομπών CO₂. Η τελική απόφαση για το 2035 δεν θεωρείται δεδομένη και αυτό έχει προκαλέσει μεγάλη αναταραχή στην αγορά  και πολιτική.

Η κατάσταση παραμένει ρευστή


Οσο η γεωπολιτική, το ενεργειακό κόστος και η διεθνής ανταγωνιστικότητα επηρεάζουν τις αποφάσεις, τόσο οι πιέσεις προς τα κράτη-μέλη και τις αυτοκινητοβιομηχανίες θα αυξάνονται. Αν τελικά η Ε. Ε. υιοθετήσει το σχέδιο που υποστηρίζει την “τεχνολογική ουδετερότητα”, μπορεί να υπάρξει σημαντική αλλαγή στο πώς αντιλαμβανόμαστε τις μετακινήσεις, αλλά η πορεία προς μηδενικές εκπομπές θα γίνει πιο αργή.

Πηγή: newsauto