Αϊβάζογλου: «Ανοιχτοί σε συζήτηση με τη EuroLeague, θέλουμε συνεργασία με τις κορυφαίες ομάδες του κόσμου»

Αϊβάζογλου: «Ανοιχτοί σε συζήτηση με τη EuroLeague, θέλουμε συνεργασία με τις κορυφαίες ομάδες του κόσμου»

Νικόλ Πλουμιστού 11:28 - 18.11.2025 / Ανανεώθηκε: 11:35 - 18.11.2025

Ο General manager του NBA Europe, Γιώργος Αϊβάζογλου, ανέλυσε τα πλάνα για το φιλόδοξο project του NBA στην Ευρώπη, τονίζοντας πως οι διαδικασίες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στην ισπανική εφημερίδα AS, ο general manager του NBA Europe, Γιώργος Αϊβάζογλου, ανέλυσε τα πλάνα για το φιλόδοξο project του NBA στην Ευρώπη, τονίζοντας πως οι διαδικασίες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο.

Ο κ. Αϊβάζογλου επιβεβαίωσε ότι το εγχείρημα προχωρά με γοργούς ρυθμούς και εξέφρασε την επιθυμία για συνεργασία με μερικές από τις μεγαλύτερες ομάδες παγκοσμίως.

Aναλυτικά όσα δήλωσε

Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το project του NBA Europe;

«Από την κοινή ανακοίνωση με τη FIBA, υπάρχει τεράστια δυναμική. Ο επίτροπός μας, Άνταμ Σίλβερ, και ο Γενικός Γραμματέας της FIBA, Ανδρέας Ζαγκλής, εργάζονται αδιάκοπα από τον Μάρτιο. Βρισκόμαστε σε προχωρημένο στάδιο της διερευνητικής φάσης. Το καλοκαίρι προσλάβαμε δύο συμβουλευτικές τράπεζες, την JP Morgan και την Raine, και έχουμε παραγωγικές συζητήσεις με πολλούς ενδιαφερόμενους: επενδυτές, ομάδες και άλλα εμπλεκόμενα μέρη».

Έχει ήδη υπάρξει συμφωνία με κάποια ομάδα;

«Δεν μπορώ να αποκαλύψω λεπτομέρειες για τις τρέχουσες συζητήσεις. Όπως γνωρίζετε, ο στόχος είναι η έναρξη της διοργάνωσης τον Οκτώβριο του 2027. Θέλουμε να ξεκινήσουμε με 16 ομάδες, εκ των οποίων οι δώδεκα θα είναι μόνιμα franchise και οι τέσσερις θα προκρίνονται. Το ενδιαφέρον είναι μεγάλο, τόσο από μεγάλες ομάδες μπάσκετ όσο και από ποδοσφαιρικούς συλλόγους που επιθυμούν να δημιουργήσουν τμήμα μπάσκετ λόγω της έλευσης του NBA στην Ευρώπη. Βρισκόμαστε σε επαφή με όλους».

Υπάρχει κριτική ότι το NBA εστιάζει περισσότερο στις πόλεις παρά στις ομάδες.

«Δεν συμφωνώ. Πολλοί Ευρωπαίοι με βαθιά γνώση του ευρωπαϊκού αθλητισμού εργάζονται σε αυτό το project. Απορρίπτω την ιδέα ότι εστιάζουμε μόνο στις πόλεις. Πιστεύω ότι υπάρχει μια υγιής ισορροπία. Το ευρωπαϊκό μπάσκετ, παρότι είναι το δεύτερο δημοφιλέστερο άθλημα με 270 εκατομμύρια οπαδούς, δεν έχει την εμπορική αξία που του αναλογεί. Η συνεισφορά του στην αθλητική βιομηχανία δεν ξεπερνά το 0,5%. Ένας λόγος είναι η απουσία ομάδων από μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις με εκατομμύρια κατοίκους. Όταν διοργανώνουμε αγώνες του NBA σε αυτές τις πόλεις, τα εισιτήρια εξαντλούνται αμέσως. Έχουμε εντοπίσει αυτές τις περιοχές ως κλειδιά για το νέο εγχείρημα. Ωστόσο, θέλουμε να συνεργαστούμε με τα μεγαλύτερα αθλητικά brands, και πολλές συζητήσεις γίνονται με υπάρχουσες ομάδες, είτε μπασκετικές είτε ποδοσφαιρικές».

Θα ήταν ρεαλιστικό ένα NBA Europe με τη Ρεάλ Μαδρίτης και την Μπαρτσελόνα;

«Πρόκειται για δύο από τις μεγαλύτερες, αν όχι τις κορυφαίες, ομάδες στον κόσμο. Το NBA είναι ένα τεράστιο παγκόσμιο brand και επιθυμία μας είναι να συνεργαστούμε με τις καλύτερες ομάδες παγκοσμίως. Πέρα από αυτό, τίποτα δεν έχει αποκλειστεί. Όλα τα σενάρια είναι πιθανά. Η πρόθεσή μας, όμως, είναι ξεκάθαρη: να ξεκινήσουμε αυτό το project με μερικά από τα κορυφαία brands στην Ευρώπη και τον κόσμο».

Το format των 16 ομάδων (12 μόνιμες και 4 από προκριματικά) είναι οριστικό;

«Αυτό είναι το πλάνο που έχουμε στο μυαλό μας ως το καλύτερο για την έναρξη. Ωστόσο, η διαδικασία είναι δυναμική και παραμένουμε ανοιχτοί σε επιλογές, ακούγοντας τους μελλοντικούς μας εταίρους. Υπάρχει περιθώριο για να ενσωματωθούν και άλλες απόψεις που θα μπορούσαν να επηρεάσουν το τελικό σχέδιο, αν και η βάση που έχουμε είναι ήδη πολύ ισχυρή».

Η ιδέα μιας νέας ευρωπαϊκής διοργάνωσης με 16 ομάδες θα μπορούσε να αποτελέσει μόνο την αρχή, καθώς τα σχέδια για το μέλλον του ευρωπαϊκού μπάσκετ εξελίσσονται. «Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι μπορούμε να επεκτείνουμε αυτήν την ιδέα. Τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά σε τρία ή τέσσερα χρόνια», αναφέρεται χαρακτηριστικά, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο για ριζικές αλλαγές.

Το όραμα της συνεργασίας με το NBA

Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρίσκεται η πιθανή αθλητική συνεργασία με το NBA, με σενάρια που περιλαμβάνουν τη συμμετοχή ευρωπαϊκών ομάδων στο NBA Cup ή τη δημιουργία ενός νέου, κοινού τουρνουά. «Αυτές οι πιθανές συνεργασίες είναι από τις πιο συναρπαστικές ιδέες που εξετάζονται», τονίζεται, με τις προοπτικές να κρίνονται εξαιρετικά ελκυστικές για τους φιλάθλους.

«Μπορώ να φανταστώ ένα σενάριο, λίγα μόλις χρόνια μετά την έναρξη της νέας διοργάνωσης, όπου θα δημιουργηθεί ένα τουρνουά με ομάδες τόσο από το τρέχον NBA όσο και από το νέο πρωτάθλημα. Ακόμα και ο Άνταμ Σίλβερ και ο Μαρκ Τέιτουμ το έχουν συζητήσει. Πολλοί τρόποι προσέγγισης αυτής της ενσωμάτωσης διερευνώνται».

Το παλαιότερο όνειρο του Ντέιβιντ Στερν για μια Ευρωπαϊκή Περιφέρεια στο NBA, αν και παραμένει στο ράφι λόγω πρακτικών δυσκολιών όπως τα ταξίδια και το φορτωμένο πρόγραμμα, δεν έχει εγκαταλειφθεί πλήρως. «Όλα είναι στο τραπέζι, αλλά πρέπει να αναλυθούν από πρακτική άποψη. Στο μέλλον; Σε, ας πούμε, 15 χρόνια, ποιος ξέρει; Κάποια στιγμή, μπορεί να υπάρξουν επιλογές υπερηχητικών ταξιδιών. Αλλά το όραμα, όπως εξέφρασε και ο Επίτροπος Στερν, είναι να γίνουν βήματα προς μια ευρύτερη συνεργασία».

Ανοιχτή η πόρτα για συμφωνία με την Ευρωλίγκα

Παρά τις νέες προτάσεις, η πόρτα για διάλογο με την Ευρωλίγκα παραμένει ανοιχτή.

«Έχουμε συναντηθεί αρκετές φορές τους τελευταίους έξι μήνες, πιο πρόσφατα στη Γενεύη. Και θα δεχτούμε με χαρά μια πρόσκληση από τη FIBA να συνεχίσουμε αυτές τις συζητήσεις», επισημαίνεται, με την προϋπόθεση όμως να αναγνωριστούν τα προβλήματα που εμποδίζουν την ανάπτυξη του αθλήματος.

Για να επιτευχθεί μια συμφωνία, απαιτείται κοινή πεποίθηση ότι το προτεινόμενο μοντέλο, που έχει διαμορφωθεί σε συνεργασία με εθνικές ομοσπονδίες και πρωταθλήματα, είναι το καλύτερο για την ανάπτυξη του μπάσκετ στην Ευρώπη. Η ενίσχυση της βάσης της πυραμίδας, δηλαδή των εθνικών πρωταθλημάτων, και η ένταξη στρατηγικών πόλεων που σήμερα απουσιάζουν, θεωρούνται κλειδιά για την αναβάθμιση ολόκληρου του οικοσυστήματος.

Η πρόκληση των εσόδων και η δύναμη του brand NBA

Η εκθετική αύξηση των εσόδων αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση, αλλά θεωρείται «100% εφικτή». Το μοντέλο του ποδοσφαίρου, όπου τα ισχυρά εθνικά πρωταθλήματα συνυπάρχουν αρμονικά με τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις, προβάλλεται ως παράδειγμα προς μίμηση. «Κανείς δεν λέει "Δεν με νοιάζει η La Liga" στην Ισπανία ή η Premier League στην Αγγλία, και "μας νοιάζει μόνο το Champions League". Πρέπει να ξανασκεφτούμε αυτό το σύστημα στο μπάσκετ».

Σε αυτό το σημείο, η εμπορική δύναμη του NBA μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο. Το NBA δεν προσελκύει μόνο τους παραδοσιακούς οπαδούς του μπάσκετ, αλλά και ένα ευρύτερο, πιο ποικιλόμορφο κοινό που ενδιαφέρεται για τη μόδα, τη μουσική και τις ιστορίες των παικτών. «Αυτό δημιουργεί ένα πολύ ευρύτερο κοινό, κάτι που είναι πολύ σημαντικό από εμπορική άποψη, για τους διαφημιστές και τις πλατφόρμες μέσων ενημέρωσης».

Η τρέχουσα δομή της EuroLeague επιτρέπει μόνο στο 10% των ευρωπαϊκών ομάδων να αγωνιστούν στην κορυφαία διοργάνωση, αφήνοντας πάνω από το 80% των φιλάθλων χωρίς την προοπτική να δουν την ομάδα τους στην κορυφή. «Πρέπει να βρούμε τρόπους να προσελκύσουμε αυτούς τους οπαδούς. Αυτό είναι κάτι που το NBA καταφέρνει να κάνει και φαίνεται στα έσοδά του, σε αυτές τις τηλεοπτικές συμφωνίες αξίας σχεδόν 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων».

«Πρόκειται για ένα παγκόσμιο brand και ο στόχος μας είναι το πρωτάθλημα που θα δημιουργήσουμε να απευθύνεται σε ένα παγκόσμιο κοινό. Υπάρχουν μεγάλες πόλεις με ισχυρή τοπική βάση οπαδών, αλλά και με υποστηρικτές από κάθε γωνιά του πλανήτη, καθώς τα εμπορικά σήματα των συλλόγων τους έχουν διεθνή απήχηση και οι ίδιες οι πόλεις είναι πολυπολιτισμικές. Αυτή είναι η φιλοσοφία πίσω από τη στρατηγική μας για τα μέσα ενημέρωσης και τη δημιουργία περιεχομένου. Θέλουμε να είμαστε ένα πρωτάθλημα για την Ευρώπη, αλλά και για ολόκληρο τον κόσμο, κάτι που θα βοηθήσει τις ομάδες να γίνουν κερδοφόρες. Αυτή τη στιγμή, οι σύλλογοι χάνουν χρήματα, μια κατάσταση που υφίσταται εδώ και δεκαετίες. Υπάρχουν πολλά που μπορούμε να κάνουμε για να το αλλάξουμε αυτό».