Ο Κάλε Ροβάνπερα αφήνει το WRC για να αναζητήσει νέες προκλήσεις στις πίστες, μια απόφαση που θέτει ερωτήματα για το μέλλον του αθλήματος. Γράφει ο Άγγελος Φραγκισκάτος.
Η επιθυμία να αγωνιστεί στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο σε πίστα και η ευκαιρία να πετύχει κάτι πραγματικά μοναδικό αποτέλεσαν τα βασικά κίνητρα πίσω από την απόφαση του Κάλε Ροβάνπερα να αφήσει το WRC για τη Super Formula.
Ο Φινλανδός θα πραγματοποιήσει του χρόνου τη σπάνια μετάβαση από τα ράλλυ στα μονοθέσια, ξεκινώντας με ένα διετές συμβόλαιο στο ιαπωνικό πρωτάθλημα, σε μια κίνηση που υποστηρίζεται πλήρως από την Toyota.
)
10:00 - 15.10.2025
Η Βιρζινί Φιλιπό στο Sportal: «Με αυτόν τον τρόπο θα οδηγήσω τη FIA σε μία νέα εποχή - Είναι καιρός για ένα νέο όραμα»
Η Βιρζινί Φιλιπό άνοιξε την καρδιά της στο Sportal και μίλησε για την απόφασή της να συμμετέχει στις εκλογές της FIA, για τα στοιχεία που μπορεί να φέρει στο άθλημα, αλλά και για το όραμά της.
Η ανακοίνωση του Ροβάνπερα έρχεται ενώ ο Φινλανδός διεκδικεί ακόμα τον τρίτο του τίτλο στο WRC, με τρεις αγώνες να απομένουν για το τέλος της σεζόν του 2025, με πρώτο το ράλλυ Κεντρικής Ευρώπης την επόμενη εβδομάδα.
Η απόφαση αυτή ακολουθεί το ντεμπούτο του σε αγώνες πίστας πέρυσι στο Porsche Carrera Cup Benelux, αλλά και την εμπειρία του με μονοθέσιο, κυρίως οδηγώντας ένα παλαιότερης γενιάς μονοθέσιο της Red Bull στην πίστα του Σπίλμπεργκ. Η περσινή του εμπειρία στην πίστα οδήγησε τον Ροβάνπερα να εξετάσει σοβαρά το ενδεχόμενο να αφοσιωθεί πλήρως στους αγώνες ταχύτητας.
Ένας πρωταθλητής σε αναζήτηση κινήτρου
Σε ηλικία που οι περισσότεροι οδηγοί χτίζουν την καριέρα τους, ο Ροβάνπερα έχει ήδη κατακτήσει την κορυφή του παγκοσμίου πρωταθλήματος ράλλυ. Με δύο τίτλους στο ενεργητικό του και νίκες σε κάθε επιφάνεια, ο Φινλανδός έχει εδραιώσει τη θέση του στο πάνθεον των θρύλων του WRC.
Η ανακοίνωσή του ότι θα αποχωρήσει στο τέλος του 2025 για να στραφεί στους αγώνες πίστας δεν αποτέλεσε απλώς έκπληξη, αλλά και μια ισχυρή ένδειξη ότι ακόμη και οι κορυφαίοι αναζητούν διαρκώς νέες προκλήσεις.
Η απόφασή του δεν πηγάζει από κάποια αποτυχία, αλλά από την ολοκλήρωση ενός κύκλου. Έχοντας πετύχει τα πάντα στο WRC, ο Ροβάνπερα επιλέγει να ξεκινήσει από την αρχή, δοκιμάζοντας τις δυνάμεις του στη Super Formula της Ιαπωνίας με την υποστήριξη της Toyota Gazoo Racing. Πρόκειται για μια συνειδητή κίνηση να εκτεθεί σε ένα νέο, άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον και να αποδείξει την αξία του σε έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο.
Το όνειρο της Formula 1

Η Super Formula, με μονοθέσια που πλησιάζουν τις επιδόσεις της Formula 2, αποτελεί ένα ιδανικό πεδίο δοκιμών για τις ικανότητές του στην πίστα. Το ερώτημα που τίθεται είναι αν ο τελικός στόχος είναι η Formula 1. Θεωρητικά, τίποτα δεν μπορεί να αποκλειστεί. Ωστόσο, η Formula 1 είναι ένας κλειστός κόσμος, δύσκολα προσβάσιμος για οδηγούς που δεν έχουν ακολουθήσει την παραδοσιακή αγωνιστική «σκάλα» από τα στάδια της μικρής ηλικίας. Στα 25 του, ο Ροβάνπερα δεν είναι μεγάλος, αλλά οι πιθανότητες εισόδου του στη κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού παραμένουν ελάχιστες.
Αν επιτευχθεί ο στόχος της Formula 1, ο Ροβάνπερα θα ενταχθεί στην περιορισμένη ομάδα των Flying Finns (Ιπτάμενων Φινλανδών, όρος που αναφέρεται στους οδηγούς αυτής της χώρας που διακρίθηκαν στον μηχανοκίνητο αθλητισμό) της κορυφαίας κατηγορίας του μηχανοκίνητου αθλητισμού, όπως ο πρωτοπόρος του όρου, Λέο Κίνουνεν, και οι διάδοχοί του Κέκε Ρόσμπεργκ, Μίκα Χάκινεν και Κίμι Ράικονεν.
Το πλήγμα για το WRC
Η αποχώρηση του Ροβάνπερα συνιστά ένα ισχυρό πλήγμα για το WRC. Το πρωτάθλημα δεν χάνει απλώς έναν πρωταθλητή, αλλά το πρόσωπο που θα μπορούσε να ηγηθεί της επόμενης γενιάς.
Τα τελευταία χρόνια, το WRC, παρά την τεχνική του αρτιότητα, φαίνεται να αγωνίζεται να προσελκύσει νέο κοινό και να διατηρήσει το ενδιαφέρον των κορυφαίων του. Η υβριδική τεχνολογία δεν έφερε την αναμενόμενη επανάσταση, η τηλεοπτική κάλυψη παραμένει περιορισμένη και η δομή των αγώνων δυσκολεύει τη σύνδεση με τους νεότερους θεατές.
Μια καριέρα γεμάτη ρεκόρ
Από το ντεμπούτο του στην κορυφαία κατηγορία του WRC το 2020 με την Toyota Gazoo Racing, σε ηλικία μόλις 19 ετών, ο Ροβάνπερα έχει καταρρίψει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.
Έγινε ο νεότερος οδηγός που ανέβηκε στο βάθρο, ενώ το 2021 στο Ράλλυ Εσθονίας έγινε ο νεότερος νικητής στην ιστορία του θεσμού. Το 2022, σε ηλικία 22 ετών, στέφθηκε ο νεότερος παγκόσμιος πρωταθλητής, επαναλαμβάνοντας την επιτυχία του και το 2023. Πέρυσι, προκάλεσε αίσθηση όταν ανακοίνωσε ότι θα συμμετείχε μόνο σε επιλεγμένους αγώνες, συνδυάζοντας το πρόγραμμά του με άλλες οδηγικές εμπειρίες.
«Στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, δεν ξέρεις ποτέ τι θα συμβεί»
Εκπλήσσοντας για άλλη μια φορά τον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, ο Ροβάνπερα δήλωσε: «Αυτή η απόφαση δεν ήταν εύκολη, αλλά είναι κάτι που σκεφτόμουν εδώ και καιρό. Έχοντας ήδη πετύχει τόσα πολλά στα ράλλυ σε αυτή την ηλικία, άρχισα να σκέφτομαι ποιες άλλες προκλήσεις θα ήθελα να αναλάβω. Νιώθω ότι είναι η σωστή απόφαση για να κυνηγήσω τα επόμενα όνειρά μου». Πρόσθεσε επίσης: «Το όνειρό μου από παιδί ήταν να γίνω οδηγός του WRC και Παγκόσμιος Πρωταθλητής. Το να τα έχω πετύχει όλα αυτά τόσο νωρίς ήταν απίστευτο. Έχουμε ακόμα τρία ράλλυ φέτος και θα δώσουμε τα πάντα».
Για το μέλλον του στις πίστες, ανέφερε: «Το σχέδιο εξελίσσεται συνεχώς. Δεν υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Πρέπει να δουλέψω σκληρά, να βελτιωθώ και αν έρθουν τα αποτελέσματα, τότε όλα είναι δυνατά. Ένα μεγάλο ευχαριστώ πηγαίνει στην Toyota, που με στηρίζει σε αυτό το εγχείρημα».
Κλείνοντας, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο επιστροφής στα ράλλυ στο μέλλον: «Δεν μπορώ να πω ότι αυτό είναι το τέλος. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να βρεθώ ξανά στην εκκίνηση ενός ράλλυ του WRC. Αλλά τώρα, τα σχέδια που έχουμε είναι μεγάλα και απαιτούν την πλήρη αφοσίωσή μου».