Πώς η FIA θα αποτρέψει την επανάληψη της κυριαρχίας της Mercedes του 2014

Λιούις Χάμιλτον

i

©Imago

Πώς η FIA θα αποτρέψει την επανάληψη της κυριαρχίας της Mercedes του 2014

Με την έλευση των νέων κανονισμών το 2026, η FIA δηλώνει βέβαιη ότι έχει λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να αποτρέψει την επανάληψη της απόλυτης κυριαρχίας που επέδειξε η Mercedes από το 2014 έως το 2020.

Η σεζόν 2026 θα σηματοδοτήσει μια εντελώς νέα αρχή στη Formula 1 με την εισαγωγή εντελώς νέων τεχνικών κανονισμών, που θα περιλαμβάνουν αλλαγές στο σασί, την αεροδυναμική και τα συστήματα κίνησης.

Με μια τόσο μεγάλη αλλαγή στους κανονισμούς, ειδικά όταν υπάρχουν αλλαγές και στους κινητήρες, υπάρχει πάντα η πιθανότητα μια ομάδα ή ένας κατασκευαστής να αποκτήσει ένα πολύ ισχυρό προβάδισμα στην αρχή του κύκλου των κανονισμών. Ακριβώς έτσι ξεκίνησε η κυριαρχία της Mercedes με την εισαγωγή των υβριδικών κινητήρων turbo το 2014.

Τότε, το προβάδισμα της γερμανικής ομάδας ήταν τόσο μεγάλο που οι ανταγωνιστές τους χρειάστηκαν αρκετά χρόνια για να τους φτάσουν. Οι νέοι κανονισμοί, ωστόσο, περιλαμβάνουν έναν μηχανισμό που θα επιτρέψει να συμβεί αυτό πιο γρήγορα, και ο διευθυντής αγώνων μονοθεσίων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, εξήγησε τα μέτρα που θα λάβει η FIA για να αποφευχθεί η επανάληψη της κυριαρχίας της Mercedes πριν από λίγο περισσότερο από μια δεκαετία.

«Δεν νομίζω ότι θα έχουμε μια κατάσταση όπου ένας κατασκευαστής θα έχει τόσο μεγάλο πλεονέκτημα, όπως το 2014. Αυτοί οι κινητήρες δεν είναι τόσο απλοί όσο θα θέλαμε. Θέλαμε να πάμε παραπέρα, αλλά συναντήσαμε αντίσταση στην περαιτέρω απλοποίηση των κανονισμών. Υπάρχουν πράγματα που θέλαμε να κάνουμε ακόμα πιο απλά, αλλά οι κινητήρες θα είναι πιο απλοί από τους τωρινούς. Δεν θα έχουν το στοιχείο MGU-H, και κάποια άλλα πράγματα έχουν πολύ στενά όρια, οπότε δεν νομίζω ότι οι διαφορές θα είναι τόσο μεγάλες όσο το 2014. Έχουμε και νέους κατασκευαστές (Audi και Red Bull-Ford), και με την εισαγωγή νέων κανονισμών υπάρχει πάντα ο κίνδυνος μεγάλων αποκλίσεων. Επιπλέον, έχουμε και όριο προϋπολογισμού για τους κατασκευαστές κινητήρων. Για αυτόν τον λόγο, στους κανονισμούς υπάρχει μια ιδέα που θα επιτρέψει στους κατασκευαστές που υστερούν να καλύψουν τη διαφορά.

Αυτή η ιδέα είναι αποτέλεσμα πολλής δουλειάς και είναι ενσωματωμένη στους κανονισμούς από την πρώτη μέρα. Τους τελευταίους μήνες, ο μηχανισμός λειτουργίας της άρχισε να γίνεται πολύ πιο σαφής. Κάθε 5-6 αγώνες θα υπολογίζουμε τη μέση απόδοση κάθε κατασκευαστή. Αυτοί που είναι κάτω από ένα συγκεκριμένο επίπεδο, θα συγκεντρώσουν πλεονεκτήματα κατά τη διάρκεια της σεζόν, ανάλογα με το πόσο ακριβώς υστερούν.

Αυτά τα πλεονεκτήματα θα μεταφραστούν σε τρία πράγματα: περισσότερα χρήματα για ανάπτυξη, περισσότερες ώρες για δοκιμές σε δυναμόμετρο και τη δυνατότητα νέας ομολογκασιόν του κινητήρα. Έτσι, όσοι έχουν μείνει πίσω θα έχουν την ευκαιρία να καλύψουν τη διαφορά. Κατά τη διάρκεια των πρώτων πέντε γύρων κάθε σεζόν στην περίοδο 2026-2030, θα παρακολουθούμε την απόδοση κάθε κινητήρα εσωτερικής καύσης που παρέχεται από κάθε κατασκευαστή στους πελάτες του. Για κάθε κινητήρα εσωτερικής καύσης που παρέχεται από έναν κατασκευαστή, θα υπολογίζεται η μέση ισχύς. Η μέθοδος υπολογισμού μπορεί να βρεθεί σε παράρτημα των κανονισμών. Κάθε κατασκευαστής του οποίου ο κινητήρας είναι περισσότερο από 3% λιγότερο ισχυρός από τον πιο ισχυρό κινητήρα, θα συγκεντρώνει πόντους για επιπλέον ανάπτυξη», εξήγησε ο Τομπάζης.

Απέκλεισε επίσης κατηγορηματικά το ενδεχόμενο η Formula 1 να χρησιμοποιήσει ένα σύστημα εξισορρόπησης των δυνάμεων, όπως βλέπουμε στους αγώνες αντοχής. «Θέλω να τονίσω ότι απορρίπτω κατηγορηματικά κάθε ισχυρισμό ότι πρόκειται για Balance of Performance (BoP) ή κάτι παρόμοιο, επειδή, καταρχάς, οι κανόνες είναι ακριβώς οι ίδιοι για όλους. Δεν θα δώσουμε μεγαλύτερο κυβισμό, περισσότερο καύσιμο ή οτιδήποτε άλλο. Επιπλέον, εάν δεν υπήρχε όριο προϋπολογισμού, όλοι θα ξόδευαν πάρα πολλά χρήματα.

Όταν η Honda υστερούσε το 2016 και το 2017, σε κάποιο σημείο έπρεπε να ξοδέψουν πολλά χρήματα για να καλύψουν τη διαφορά. Με το όριο προϋπολογισμού, υπάρχει ο κίνδυνος να μην μπορέσεις ποτέ να καλύψεις τη διαφορά και να μείνεις για πάντα πίσω. Θα σε ντροπιάζουν σε όλη τη διάρκεια του κύκλου των κανονισμών, και δεν το θέλουμε αυτό. Δεν πιστεύουμε ότι αυτό θα είναι δίκαιο, και πρέπει να πω ότι οι κατασκευαστές είναι πολύ ενεργοί σε αυτό το θέμα.

Υπάρχει και μια επιπλέον πρωτοβουλία, εάν ένας κατασκευαστής έχει τεράστια προβλήματα αξιοπιστίας στην αρχή. Φανταστείτε ότι οι κινητήρες κάποιου εκρήγνυνται κάθε αγωνιστικό τριήμερο, και κάθε κινητήρας κοστίζει πολλά χρήματα. Ξαφνικά θα χρησιμοποιήσουν τον προϋπολογισμό τους για να αγοράσουν νέους κινητήρες και θα θυσιάσουν την ανάπτυξή τους για να παραμείνουν κάτω από το όριο, κάτι που θα ήταν μια τρομερή κατάσταση.

Έτσι, εργαζόμαστε και προς αυτή την κατεύθυνση. Είμαστε ακόμα σε συζητήσεις, αλλά ελπίζω ότι όλα θα εγκριθούν σύντομα. Η ιδέα είναι ότι όταν χρησιμοποιείς έναν ορισμένο αριθμό κινητήρων, κάθε επόμενος δεν θα επηρεάζει τόσο πολύ τον προϋπολογισμό σου. Φυσικά, οι κινητήρες θα συνεχίσουν να κοστίζουν τα ίδια χρήματα, αλλά από την άποψη του ορίου προϋπολογισμού, η ζημιά θα είναι μικρότερη», κατέληξε.