Ε.Ε. (και την Ελλάδα) την καθιέρωση δραστικών αντικινήτρων για τη χρήση και κατοχή παλαιών αυτοκινήτων και γενικότερα των πιο ρυπογόνων οχημάτων.
Η Ευρωπαϊκή Ενωση και γενικότερα η Ευρωπαϊκή κοινότητα επαναπροσδιορίζουν τις στρατηγικές τους για τα παλαιά και ρυπογόνα οχήματα, θέτοντας σε εφαρμογή νέα βήματα που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης και την ενίσχυση της κυκλικής οικονομίας.
Οι αλλαγές δεν εστιάζουν πλέον μόνο σε απαγορεύσεις τύπου παλαιό ίσον ρύποι αλλά προχωρούν σε διατάξεις που καλύπτουν το σύνολο του κύκλου ζωής των οχημάτων, από τον σχεδιασμό έως την απόσυρση και ανακύκλωση.
Ειδικότερα, στην τελευταία πρόταση της Επιτροπής προβλέπεται ότι τα οχήματα μεγάλης ηλικίας και υψηλών εκπομπών θα υπόκεινται σε αυστηρότερες τεχνικές επιθεωρήσεις κατ’ έτος, προκειμένου να εντοπίζονται εκείνα που εκπέμπουν πάνω από τα όρια σε ρύπους όπως οξειδίδια του αζώτου (NOx) αλλά και σωματίδια από φρένα και ελαστικά. Ταυτόχρονα η νέα ρύθμιση για τα οχήματα στο τέλος ζωής τους (ELV regulation) θέτει στόχους όπως η αύξηση της ανακτώμενης ύλης από τα οχήματα, η χρήση πλαστικού με ανακυκλωμένο περιεχόμενο κατ’ ελάχιστο 25 % στα νέα οχήματα και η απαγόρευση εξαγωγής μη οδικών προς χρήση ή επεξεργασία οχημάτων. Η Επιτροπή εκτιμά ότι έως το 2035 οι αλλαγές αυτές θα οδηγήσουν σε μείωση εκπομπών CO₂ κατά περίπου 12,8 εκατομμύρια τόνους στην Ένωση.
Παράλληλα, η Επιτροπή εξετάζει την καθιέρωση δραστικών αντικινήτρων για τη χρήση οχημάτων παλαιών και γενικότερα ιδιαίτερα ρυπογόνων. Οι ιδιοκτήτες παλαιών οχημάτων δεν θα εξαιρούνται πλέον από την εφαρμογή τελών κυκλοφορίας που βασίζονται στην έκταση των εκπομπών ή/και τη δυνατότητα εισόδου σε περιοχές χαμηλών ρύπων. Το «ο ρυπαίνων πληρώνει» μεταφέρεται από θεωρητική αρχή σε πρακτική. Προβλέπεται ότι οι εθνικές κυβερνήσεις θα πρέπει να ενσωματώσουν στα εθνικά τους συστήματα αυξημένα τέλη ή πρόστιμα για οχήματα που δεν καλύπτουν τις προδιαγραφές, ενώ παράλληλα οι τοπικές αρχές θα αποκτούν τη δυνατότητα να διαμορφώνουν ζώνες απαγόρευσης ή αυξημένων τελών για οχήματα εκτός «καθαρής» κατηγορίας.
Στα κίνητρα υπέρ της ανανέωσης του στόλου, η ΕΕ εντείνει την προσπάθεια στήριξης για την εισαγωγή ηλεκτρικών οχημάτων και υβριδικών με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές. Η στήριξη αφορά κυρίως ευνοϊκές ρυθμίσεις φορολόγησης αλλά και την υποχρέωση των κρατών-μελών να αυξήσουν τις υποδομές φόρτισης και τα δικτύα υποστήριξης. Ενδεικτικά, ένας στόχος που έχει τεθεί προβλέπει ότι τα νέα οχήματα τύπου BEV (αμιγώς ηλεκτρικά) και FCEV (κυψελών υδρογόνου) θα πρέπει να καλύπτουν σημαντικό μερίδιο των πωλήσεων. Ωστόσο μελέτες επισημαίνουν ότι τα σημερινά ποσοστά παραμένουν χαμηλά και ότι χωρίς επιτάχυνση των μέτρων το πρόβλημα της αργής μετάβασης στον καθαρό στόλο θα εγείρει πρόσθετες δυσκολίες σε άλλους τομείς της οικονομίας.
Στη χώρα μας η κατάσταση αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα καθώς ο ελληνικός στόλος οχημάτων χαρακτηρίζεται από αξιοσημείωτη γήρανση. Καθώς η ΕΕ πιέζει για άμεση ενσωμάτωση των νέων κανόνων, η ελληνική κυβέρνηση καλείται να προσαρμόσει τις εθνικές πολιτικές της, τόσο στους τεχνικούς ελέγχους όσο και στα οικονομικά κίνητρα και αντικίνητρα, ώστε να μην βρεθεί προ τετελεσμένων γεγονότων. Ο χρόνος για την προσαρμογή στενεύει και η ελληνική αγορά θα πρέπει να λάβει υπόψη της ότι η ανανέωση του στόλου δεν αποτελεί πλέον μόνο προαιρετική επιλογή αλλά σταδιακά υποχρέωση.
Η αλλαγή που προωθεί η ΕΕ μετακινεί τη συζήτηση από την αποκλειστική ανανέωση οχημάτων προς την ένταξή τους σε μια κυκλική λογική όπου η σχεδίαση, η χρήση, η επιθεώρηση και η ανακύκλωση αποτελούν ενιαίο σύστημα.
Οι εθνικές αρχές θα πρέπει να διευκολύνουν αυτή τη λογική με συνεχή ενημέρωση, ενίσχυση των υποδομών και προσαρμογή των ελεγκτικών μηχανισμών. Σταδιακά τα παλαιά ρυπογόνα οχήματα αποκτούν ρόλο όχι μόνο περιβαλλοντικού προβλήματος αλλά και διεθνούς αναφοράς στην ανάγκη για μετάβαση και η Ελλάδα μπορεί να βρεθεί στο επίκεντρο των εξελίξεων.
Μείνετε συντονισμένοι στο newsauto για να μαθαίνετε πρώτοι όλες τις εξελίξεις που έρχονται…