Τα eSports μπήκαν στο σχολείο και αλλάζουν τα πάντα!
i

©Imago

Τα eSports μπήκαν στο σχολείο και αλλάζουν τα πάντα!

Sportal newsroom 14:21 - 17.11.2025 / Ανανεώθηκε: 14:21 - 17.11.2025

Σε παγκόσμιο επίπεδο η αγορά των eSports σημειώνει ρεκόρ, χρόνο με το χρόνο και με εντυπωσιακά νούμερα.

Τα eSports βρίσκονται στην κορυφή! Σε παγκόσμιο επίπεδο η αγορά των eSports σημειώνει ρεκόρ, χρόνο με το χρόνο και με εντυπωσιακά νούμερα! Ενδεικτικά το στοίχημα στα eSports, που για τη χρονιά που διανύουμε υπολογίζεται πως αγγίζει τα 16.3 δισ. δολάρια - αναμένεται να ξεπεράσει τα 55 δισ. δολάρια στην επόμενη δεκαετία, κάνοντας στοιχηματικές σαν κι αυτές του https://betbrothers.gr, να τρίβουν τα χέρια τους!

Ανά τον κόσμο, η αξία των eSports ανεβαίνει διαρκώς. Πέρα από το στοίχημα και τα κέρδη που μπορούν να προκύψουν από αυτό για παίκτες και κράτος - μέσα από τη φορολογία των κερδών αυτών, τα eSports φέρνουν και ανάπτυξη οικονομική, μέσα από την αύξηση της αγοράς.

Η αξία τους όμως δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά και εκπαιδευτική!

Ας σηκώσει το χέρι όποιος πιστεύει ότι τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να κάνουν τα παιδιά να αγαπήσουν το σχολείο. Αν δεν το πιστεύετε, ίσως είναι ώρα να αλλάξετε γνώμη.

Στα σχολεία και τα πανεπιστήμια, πρώτα στην Αμερική και στη συνέχεια και αλλού, τα eSports έχουν γίνει το νέο μυστικό όπλο των δασκάλων και των καθηγητών. Πανεπιστήμια προσφέρουν πλέον υποτροφίες σε μαθητές που ξεχωρίζουν στα eSports, ακριβώς όπως κάνουν για τους αθλητές του μπάσκετ ή του ποδοσφαίρου.

Ο αριθμός των πανεπιστημίων που έχουν επίσημες ομάδες esports αυξάνεται συνεχώς, γεγονός που δείχνει πόσο σοβαρά τα λαμβάνει υπόψη η ακαδημαϊκή κοινότητα.

Η μεγαλύτερη αλλαγή που παρατηρούν οι δάσκαλοι είναι απλή. Τα παιδιά προσέχουν περισσότερο και "εξαφανίζονται" λιγότερο. Όσοι συμμετέχουν σε σχολικές ομάδες eSports φαίνεται να έχουν έναν ισχυρό λόγο να πάνε στο σχολείο κάθε μέρα. Το να ξυπνάνε το πρωί έχει έναν νέο σκοπό, η ομάδα τους τους χρειάζεται για την προπόνηση ή τον αγώνα.

Η πραγματική μαγεία, όμως, είναι ότι τα eSports γίνονται μια μη-τυπική μάθηση, μια πρακτική εμπειρία! Πίσω από τις οθόνες και τα πληκτρολόγια, οι μαθητές μαθαίνουν χωρίς καν να το καταλάβουν τις πιο πολύτιμες δεξιότητες για τη σημερινή αγορά εργασίας: την ομαδικότητα, την επικοινωνία, την κριτική σκέψη και στρατηγική και τη διαχείριση χρόνου.

Κανείς δεν κερδίζει μόνος του, πρέπει να συνεργαστούν, να επικοινωνούν και να στηρίζουν ο ένας τον άλλον, ακριβώς όπως σε κάθε άλλο ομαδικό άθλημα. Πρέπει να μιλήσουν με σαφήνεια και γρήγορα, να πουν στους συμπαίκτες τους τι βλέπουν και τι σχεδιάζουν. Κάθε αγώνας είναι σαν μια γρήγορη παρτίδα σκακιού. Πρέπει να σκέφτονται βήματα μπροστά, να αντιλαμβάνονται τα λάθη του αντιπάλου και να προσαρμόζουν τη στρατηγική τους δευτερόλεπτο προς δευτερόλεπτο.

Για να είναι καλοί, πρέπει να βρουν ισορροπία ανάμεσα στις σχολικές τους υποχρεώσεις, τις προπονήσεις και την προσωπική τους ζωή.

Η εμπειρία δεν τελειώνει στο παιχνίδι. Πολλές σχολικές ομάδες έχουν τμήματα που ασχολούνται με τη δημιουργία περιεχομένου (όπως επεξεργασία βίντεο και λήψη φωτογραφιών), τη διαχείριση των social media της ομάδας και τον σχεδιασμό στρατηγικής.

Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και τα παιδιά που δεν είναι οι καλύτεροι παίκτες, μπορούν να βρουν το ενδιαφέρον τους backstage, αναπτύσσοντας πρακτικές και δημιουργικές δεξιότητες. Είναι, επομένως, πολλά περισσότερα από ένα παιχνίδι, είναι μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική εμπειρία!

Τα esports στο σχολείο μπορούν να δημιουργήσουν μια γενιά με καλύτερη συγκέντρωση, ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και συνεργασίας και η τεράστια απήχησή τους αποδεικνύει ότι όταν η εκπαίδευση συναντήσει τα ενδιαφέροντα των μαθητών, τότε όλοι κερδίζουν.

Στατιστικά που επαληθεύουν την εκπαιδευτική αξία! Εφαρμογές και μελλοντικές τάσεις.

Βάσει πρόσφατων στοιχείων, η ένταξη των esports στα σχολεία έχει πραγματικά εδραιωθεί, ως μια δυναμική εκπαιδευτική τάση με αξιοσημείωτα αριθμητικά αποτελέσματα. Μαθητές σε προγράμματα esports όχι μόνο απουσιάζουν λιγότερο και συμμετέχουν περισσότερο, αλλά κάποιες φορές παρουσίασαν υψηλότερους βαθμούς σε μαθηματικά και ανάγνωση.

Πάνω από 240 κολέγια στις ΗΠΑ προσφέρουν πανεπιστημιακά προγράμματα esports με υποτροφίες, μία αύξηση 37% από το 2022. Κάθε χρόνο, τα πανεπιστήμια στη Βόρεια Αμερική χορηγούν πάνω από 24 εκατομμύρια δολάρια σε υποτροφίες για φοιτητές-αθλητές esports.

Ο ρυθμός επαγγελματικής αποκατάστασης για απόφοιτους προγραμμάτων esports ξεπερνά το 78%, σε τομείς όπως τα media και το marketing. Η συμμετοχή των γυναικών στα σχολικά esports αυξήθηκε στο 18% το 2024 (από 11% το 2021), προωθώντας την ποικιλομορφία.

Το μέλλον τους στο σχολείο φαίνεται ακόμη πιο δυναμικό. Η χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) για ανάλυση απόδοσης και η εισαγωγή εικονικής πραγματικότητας (VR) αρχίζουν να βρίσκουν τη θέση τους στην σύγχρονη εκπαίδευση.

Επιπλέον, η απόφαση της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (ΔΟΕ) για τη διοργάνωση Ολυμπιακών Αγώνων esports το 2027, στην Σαουδική Αραβία, αποτελεί την απόλυτη διεθνή αναγνώριση του κλάδου.

Η συνολική εικόνα που προκύπτει είναι ξεκάθαρη. Tα esports δεν είναι πλέον απλώς ένα παιχνίδι. Έχουν μετατραπεί σε ένα ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο, που προωθεί τόσο τις ακαδημαϊκές όσο και τις κοινωνικές δεξιότητες, προετοιμάζοντας τους μαθητές για το πανεπιστήμιο και τις επαγγελματικές προοπτικές του 21ου αιώνα.

Δημοφιλή esports στα σχολεία!

Τα esports που είναι πιο δημοφιλή στα σχολεία είναι συνήθως αυτά, που ενθαρρύνουν την ομαδική εργασία και την στρατηγική σκέψη. Ας ρίξουμε μια ματιά:

1) League of legends (LoL). Πρόκειται για ένα παιχνίδι στρατηγικής, για ένα ομαδικό διαδικτυακό πεδίο μάχης (ΜΟΒΑ -Μultiplayer On line Battle Arena). Δύο ομάδες από πέντε παίκτες πολεμούν για να καταστρέψουν τη βάση της αντίπαλης ομάδας. Το συγκεκριμένο παιχνίδι αναπτύσσει ομαδικό πνεύμα, επικοινωνία και στρατηγική σκέψη. Πολλοί παίκτες του στο πανεπιστήμιο σπουδάζουν σε τομείς STEM.

2) Rocket League. Είναι ουσιαστικά ποδόσφαιρο με αυτοκίνητα. Δύο ομάδες αυτοκινήτων προσπαθούν να σκοράρουν γκολ. Είναι εύκολο να γίνει κατανοητό και να αρχίσεις να παίζεις. Ενισχύει τον χωρικό προσανατολισμό και την ταχύτητα αντίδρασης.

3) Valorant. Πρόκειται για παιχνίδι σκοποβολής πρώτου προσώπου (FPS), όπου οι παίκτες χωρίζονται σε δύο ομάδες με διαφορετικούς ρόλους και στόχους. Διδάσκει συνεργασία, επικοινωνία και κριτική σκέψη, υπό πίεση. Οι παίκτες πρέπει να σχεδιάζουν και να εκτελούν στρατηγικές.

4) FIFA. Πρόκειται για προσομοίωση ποδοσφαίρου. Οι παίκτες ελέγχουν ολόκληρες ομάδες ή μεμονωμένους ποδοσφαιριστές. Το παιχνίδι εξοικειώνει τους μαθητές με την οργάνωση αθλητικών οργανώσεων και ταυτόχρονα προσελκύει και παιδιά που ενδιαφέρονται για τα παραδοσιακά αθλήματα.

Μέσω των αγώνων αυτών, τα παιδιά δημιουργούν μια κοινότητα. Μια ομάδα esports τους δίνει ένα ασφαλές περιβάλλον, όπου μπορούν να γνωρίσουν συνομηλίκους με κοινά ενδιαφέροντα και να αναπτύξουν φιλίες. Μέσα από την ομαδική προσπάθεια, οι μαθητές μαθαίνουν και πώς να διαχειρίζονται τόσο τη νίκη όσο και την ήττα. Επίσης, για να συμμετάσχουν στην ομάδα, πρέπει να διατηρούν καλούς βαθμούς, κάτι που τους διδάσκει πώς να ελέγχουν καλύτερα τον χρόνο τους.

Ξεκινώντας από το λύκειο, οι μαθητές μπορούν να διεκδικήσουν πανεπιστημιακές υποτροφίες για esports. Επιπλέον, μια σχολική ομάδα δεν χρειάζεται μόνο παίκτες. Χρειάζεται, όπως ήδη αναφέραμε και άτομα για τη δημιουργία περιεχομένου, τη σχεδίαση γραφικών, τη διαχείριση των social media, την ανάλυση στατιστικών, δίνοντας σε ακόμη περισσότερους μαθητές επαγγελματικές προοπτικές.

Στην Ελλάδα, το εκπαιδευτικό τοπίο για τα esports εξελίσσεται με μικρά βήματα, κυρίως μέσω εξειδικευμένων προγραμμάτων, που στοχεύουν στην επαγγελματική κατάρτιση και στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων, που απαιτεί η βιομηχανία.

Το Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου στοχεύει στην ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου, διεπιστημονικού προγράμματος σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου, το οποίο θα καταρτίσει τους φοιτητές με τις απαραίτητες δεξιότητες για να μπουν με επιτυχία στην αγορά εργασίας, του κλάδου των esports.

Το μήνυμα πλέον είναι ξεκάθαρο! Τα esports μπήκαν... στην τάξη!