Η Κατερίνα Μπράτσου άνοιξε την καρδιά της στο Sportal και μίλησε για το πώς ασχολήθηκε με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, την εμπειρία της σαν κριτής της Formula 1, αλλά και για την δημιουργία πίστας στην Ελλάδα με φόντο το παγκόσμιο πρωτάθλημα.
Τον Σεπτέμβριο του 2022, η FIA επέλεξε 24 γυναίκες από όλο τον κόσμο για να συμμετάσχουν σε ένα ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης και να στελεχώσουν ως κριτές το GP της Σιγκαπούρης της Formula 1.
Οι υποψήφιες, που ξεπέρασαν τις 300, έπρεπε να διαθέτουν τουλάχιστον ένα έτος εμπειρίας ως κριτές σε αγώνες στη χώρα τους. Ανάμεσα στις 24 γυναίκες από ισάριθμες χώρες, που εκπροσωπούσαν την Ευρώπη, την Ασία, την Αφρική και την Αμερική, βρέθηκε και μια Ελληνίδα: η Κατερίνα Μπράτσου.
09:31 - 22.11.2025
Η FIA λαμβάνει μέτρα κατά των προβλημάτων με τα φρεάτια στο Λας Βέγκας
Η FIA παρείχε λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τις εκτεταμένες εργασίες που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της νύχτας στο GP του Λας Βέγκας.
Η 26χρονη πέρα από τη Σιγκαπούρη και την πίστα της Μαρίνα Μπέι έδωσε το παρών και στα GP σε Μεξικό (2023), Μονακό (Formula E 2024) και Αζερμπαϊτζάν (2025).
H Κατερίνα Μπράτσου μίλησε στο Sportal για την εμπειρία της ως κριτής της Formula 1, για το πώς ασχολήθηκε με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, αλλά και για την δημιουργία πίστας στην Ελλάδα με φόντο το παγκόσμιο πρωτάθλημα.
Αναλυτικά όσα είπε:
Τι ήταν αυτό που σε ώθησε να ασχοληθείς με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό, έναν χώρο που δεν είναι προνομιακός για τις γυναίκες; «Από πολύ μικρή ηλικία με γοήτευε ο μηχανοκίνητος αθλητισμός: η τεχνική του διάσταση, η πειθαρχία που απαιτεί, αλλά και η ενέργεια που παράγει κάθε αγωνιστική στιγμή, καθώς και ως θεατής εισπράττεις αρκετά συναισθήματα. Ως παιδί, επέλεξα αυτό το περιβάλλον χωρίς να σκέφτομαι αν “ταιριάζει” περισσότερο σε αγόρια ή σε κορίτσια. Τα παιδιά έχουν την ικανότητα να βλέπουν τα ενδιαφέροντα χωρίς στερεότυπα· επιλέγουν ό,τι τους συναρπάζει, χωρίς διαχωρισμούς.
Κατά την πορεία της ενηλικίωσής μου, ωστόσο, άρχισα να συνειδητοποιώ ότι οι γυναίκες που συμμετέχουν ενεργά στον χώρο είναι ακόμη λίγες. Αυτό με προβλημάτισε, όχι γιατί ένιωσα ότι δεν μπορώ να ανήκω εδώ, αλλά γιατί αναρωτήθηκα τι είναι αυτό που αποθαρρύνει τόσα κορίτσια από το να συνεχίσουν. Υπήρξε όμως και κινητοποίηση. Δεν ήταν απλώς μια προσωπική φιλοδοξία· ήταν μια ευκαιρία να συμβάλω, με τον τρόπο μου, στην ορατότητα και την ενδυνάμωση των γυναικών σε έναν κλάδο που εξελίσσεται και μπορεί να γίνει ακόμα πιο συμπεριληπτικός.
Θέλησα να αποδείξω, πρώτα στον εαυτό μου και έπειτα στους γύρω μου, ότι το πάθος, η αφοσίωση και η σκληρή δουλειά δεν έχουν φύλο. Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός δεν βασίζεται μόνο στη φυσική δύναμη, αλλά και στη στρατηγική σκέψη, στην τεχνογνωσία, στην ψυχραιμία και στην ικανότητα λήψης αποφάσεων υπό πίεση. Πρόκειται για χαρακτηριστικά που μπορούν να αναπτυχθούν από κάθε άνθρωπο που αγαπά πραγματικά αυτό που κάνει. Αν μέσα από τη δική μου πορεία μπορέσω να εμπνεύσω και άλλα κορίτσια να ακολουθήσουν το όνειρό τους, τότε νιώθω ότι συμβάλλω κι εγώ σε μια αλλαγή που αξίζει να συνεχιστεί».
Πως είναι να είσαι κριτής σε ελληνικούς αγώνες ταχύτητας; «Το να είμαι κριτής στους ελληνικούς αγώνες είναι μια εμπειρία γεμάτη ένταση, γνώση και εξέλιξη. Βρίσκομαι στο κέντρο της δράσης, σε έναν χώρο που με κέρδισε από παιδί. Παρακολουθώ ανθρώπους που παλεύουν για κάθε δευτερόλεπτο, για κάθε στροφή, για κάθε βήμα προόδου. Κάθε αγώνας είναι διαφορετικός. Κάθε συνάντηση, μια νέα ιστορία. Ο ρόλος έχει απαιτήσεις. Χρειάζεται καθαρό μυαλό, συνεχή εκπαίδευση, προσαρμογή στις συνθήκες που απαιτεί κάθε είδος. Αλλά ταυτόχρονα σου δίνει κάτι μοναδικό: την αίσθηση ότι συμμετέχεις ενεργά σε έναν χώρο που κυριαρχεί η αδρεναλίνη. Για μένα, το να είμαι κριτής δεν είναι απλά μια θέση. Είναι τρόπος να παραμένω κοντά σε αυτό που αγαπώ. Να μαθαίνω. Να εξελίσσομαι».
Πως ήταν να είσαι κριτής σε έναν μεγάλο αγώνα και μάλιστα της Formula 1; «Η πρώτη εμπειρία ήταν εντυπωσιακή και μοναδική. Η Formula 1 είναι ένα επίπεδο εντελώς διαφορετικό σε σχέση με ό,τι είχα βιώσει μέχρι τότε: οι ταχύτητες, η τεχνολογία, οι άνθρωποι πίσω από όλη αυτή την οργάνωση καθώς και όλο αυτό που διαδραματίζεται μπροστά στα μάτια σου. Δεν είχα δει αγώνα Formula 1 από κοντά ούτε ως θεατής. Φυσικά υπήρχε και ένα ακόμη ''προνόμιο'' στη περίπτωσή μου.
Η πρώτη μου συμμετοχή ήταν μέσω του προγράμματος ενδυνάμωσης του γυναικείου φύλου στον μηχανοκίνητο αθλητισμό μέσω της Επιτροπής Γυναικών για τον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό της FIA και της Επιτροπής Εθελοντών και Επισήμων της FIA. Να σας πω την αλήθεια, η πρώτη μέρα ήταν... λίγο σαν να μπήκα σε ταινία! Η περιέργεια του άγνωστου περιβάλλοντος, η αναμονή να ακούσεις τον ήχο από τα μονοθέσια, όλα ξένα αλλά και κάπως γνώριμα. Η οργάνωση λειτουργεί με απόλυτο πρόγραμμα και έτσι μπήκα γρήγορα στο ρυθμό.
Ως κριτής, χρειάζεται απόλυτη συγκέντρωση και ψυχραιμία, γιατί κάθε λεπτομέρεια μετράει και όλα κινούνται με αστραπιαία ταχύτητα. Ταυτόχρονα, είναι μια εμπειρία που σε εμπνέει. Να βλέπεις από κοντά τον μηχανοκίνητο αθλητισμό στο υψηλότερο επίπεδο, να παρατηρείς τη συνεργασία ομάδων και οδηγών, και να αντιλαμβάνεσαι πόση δουλειά και αφοσίωση κρύβεται πίσω από κάθε γύρο, είναι πραγματικά μοναδικό. Ήταν μια επιβεβαίωση για μένα ότι, με σωστή εκπαίδευση, πάθος και συνέπεια, μπορείς να βρίσκεσαι στο επίκεντρο ακόμα και των πιο απαιτητικών αγώνων στον κόσμο. Και η εμπειρία αυτή με ενέπνευσε να συνεχίσω με ακόμη μεγαλύτερη αφοσίωση στον χώρο».
Από την εμπειρία που είχες από αγώνες της Formula 1, τι βελτιώσεις θα πρότεινες για τις συνθήκες που οι Έλληνες κριτές προσφέρουν τις υπηρεσίες τους; «Η εμπειρία μου σε αγώνες της Formula 1 με βοήθησε να δω σε βάθος την οργάνωση, την εκπαίδευση και τις διαδικασίες που απαιτούνται σε κορυφαίο επίπεδο. Ένα από τα πρώτα πράγματα που παρατήρησα είναι ότι οι κριτές χρειάζονται ακόμη πιο συστηματική εκπαίδευση και πρόσβαση σε σύγχρονα εργαλεία και τεχνολογίες, ώστε να μπορούν να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των αγώνων.
Επίσης, η εμπειρία με έπεισε για τη σημασία της οργάνωσης και της στήριξης των κριτών σε κάθε αγώνα. Η σωστή ενημέρωση, η ξεκάθαρη κατανομή ρόλων και η συνεχής επικοινωνία μεταξύ των κριτών είναι κρίσιμη για την ομαλή λειτουργία των αγώνων. Τέλος, θα πρότεινα την ανάπτυξη προγραμμάτων mentoring, όπου οι πιο έμπειροι κριτές μπορούν να καθοδηγούν τους νεότερους, ώστε η γνώση και οι καλές πρακτικές να μεταφέρονται συνεχώς. Με αυτόν τον τρόπο, η πολύτιμη προσφορά τους γίνεται ακόμη πιο αποτελεσματική και καθοριστική για κάθε αγώνα».
Η Επιτροπή Γυναικών για τον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό της FIA και οι Επιτροπές Εθελοντών και Επισήμων της FIA ένωσαν τις δυνάμεις τους για να δημιουργήσουν το πρώτο πρόγραμμα ανταλλαγής γυναικών, στελεχών του Μηχανοκίνητου Αθλητισμού. Νομίζεις ότι αυτή η πρωτοβουλία πέτυχε τον σκοπό της; «Ναι, πιστεύω ότι η πρωτοβουλία πέτυχε σε μεγάλο βαθμό τον στόχο της. Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα που δίνει στις γυναίκες την ευκαιρία να αποκτήσουν εμπειρίες σε διαφορετικά επίπεδα και χώρους του μηχανοκίνητου αθλητισμού, να γνωρίσουν νέες πρακτικές, αλλά και να χτίσουν δίκτυο επαφών σε διεθνές επίπεδο. Το πρόγραμμα λειτουργεί ως πλατφόρμα ενδυνάμωσης, προσφέροντας γνώσεις και εμπειρίες που είναι πολύτιμες για την προσωπική και επαγγελματική εξέλιξη των συμμετεχουσών.
Επιπλέον, στέλνει ένα δυνατό μήνυμα: ότι οι γυναίκες μπορούν να διεκδικούν ενεργά θέσεις σε όλους τους τομείς του μηχανοκίνητου αθλητισμού, συμβάλλοντας στη σταδιακή αλλαγή της κουλτούρας και στην ενίσχυση της ορατότητας τους στον χώρο. Συνολικά, τέτοιες πρωτοβουλίες δεν είναι μόνο θετικές για τις ίδιες τις συμμετέχουσες, αλλά ενισχύουν και ολόκληρη την κοινότητα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, κάνοντας την πιο συμπεριληπτική και δυναμική».
Ποια είναι η άποψή σου για την δημιουργία πίστας για την διενέργεια αγώνων Formula 1 στην Ελλάδα. Νομίζεις ότι κάποια στιγμή θα πρέπει να γίνει και να δοθεί ώθηση στον μηχανοκίνητο αθλητισμό στη χώρα μας; «Η ιδέα μιας πίστας Formula 1 στην Ελλάδα είναι συναρπαστική και έχει τεράστιο δυναμικό για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό στη χώρα μας. Μας βάζει ένα βήμα μπροστά. Μια τέτοια υποδομή θα έδινε τη δυνατότητα να αποκτήσουμε εμπειρίες σε υψηλό επίπεδο, ενώ παράλληλα θα προσελκύει διεθνή ενδιαφέρον και θα αναδεικνύει τη χώρα μας στον παγκόσμιο χάρτη του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Επιπλέον, μια πίστα τέτοιου επιπέδου θα μπορούσε να λειτουργήσει ως κέντρο εκπαίδευσης, προπόνησης και ανάπτυξης ταλέντων, δίνοντας ώθηση στην ανάπτυξη του αθλήματος σε όλες τις κατηγορίες. Είναι μια πρόκληση, αλλά και μια ευκαιρία για τη χώρα να επενδύσει στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και να εμπνεύσει τη νέα γενιά αθλητών και στελεχών. Με σωστό σχεδιασμό και όραμα, η Ελλάδα μπορεί να μπει δυναμικά στον παγκόσμιο χάρτη των αγώνων, προσφέροντας μοναδικές εμπειρίες και δείχνοντας ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός εδώ μπορεί να μεγαλώσει και να εξελιχθεί».