Ο Κέισι Στόνερ επέκρινε έντονα το νέο λογισμικό κατά του highside, εκφράζοντας αμφιβολίες για το κατά πόσο βελτιώνει την ασφάλεια.
Ο δύο φορές παγκόσμιος πρωταθλητής του MotoGP, Κέισι Στόνερ, άσκησε κριτική στους διοργανωτές του παγκόσμιου πρωταθλήματος, οι οποίοι, σύμφωνα με τον ίδιο, επαναλαμβάνουν το λάθος των συναδέλφων τους από τη Formula 1.
Το σχόλιο του Αυστραλού έγινε κατά τη διάρκεια του περασμένου αγωνιστικού τριημέρου για το GP της Αυστρίας, το οποίο επισκέφθηκε. Στο Red Bull Ring έκανε το ντεμπούτο του και το νέο λογισμικό που στοχεύει στην αποτροπή των σοβαρών πτώσεων τύπου highside. Ο τρόπος λειτουργίας του είναι μέσω της μείωσης της ροπής του κινητήρα όταν η μοτοσικλέτα αρχίζει να γλιστρά πλάγια.
)
11:40 - 21.08.2025
Κουαρταραρό: «Περιμέναμε να δυσκολευτούμε στην Αυστρία, αλλά όχι τόσο»
Ο Φάμπιο Κουαρταραρό έκανε τον απολογισμό του αγωνιστικού τριημέρου στην Αυστρία.
Σύμφωνα με τον Στόνερ, ωστόσο, με αυτό το σύστημα το MotoGP επαναλαμβάνει το λάθος που έκανε η Formula 1, μετατρέποντας το πρωτάθλημα περισσότερο σε μια μάχη μεταξύ μηχανικών παρά μεταξύ οδηγών. Εξήγησε επίσης πώς αυτό το νέο σύστημα θα μπορούσε στην πραγματικότητα να οδηγήσει σε πολύ πιο επικίνδυνες πτώσεις, επειδή οι αναβάτες δεν θα μπορούν να ελέγχουν τόσο πολύ το πίσω μέρος των μοτοσικλετών τους.
«Τώρα φτιάχνουμε ένα πρωτάθλημα μεταξύ μηχανικών. Δεν κάνουμε έτσι ώστε οι οδηγοί να καθορίζουν ποιος θα είναι ο πρωταθλητής. Μπαίνουμε σε μια εποχή όπου επαναλαμβάνουμε τα λάθη της Formula 1. Έχουμε παραδείγματα στο παρελθόν που δείχνουν ότι αυτά τα πράγματα δεν λειτουργούν, αλλά συνεχίζουμε να πηγαίνουμε προς την κατεύθυνση κάθε προβλήματος που πήρε χρόνια στη Formula 1 για να απαλλαγεί. Αυτό το αγωνιστικό τριήμερο βλέπουμε ένα ακόμα επίπεδο ηλεκτρονικών.
Μίλησα με τους οδηγούς και μου είπαν ότι τώρα μπορείς να δίνεις τέρμα γκάζι, που είναι 300 ίπποι, και τίποτα δεν θα συμβεί. Βλέπουμε τους καλύτερους οδηγούς στον κόσμο να οδηγούν τις πιο εύκολες μοτοσικλέτες, και για μένα αυτό δεν είναι πολύ ενδιαφέρον. Οι οδηγοί δεν μπορούν πλέον να ελέγξουν το γλίστρημα στις στροφές. Ακόμα κι όταν εγώ έκανα δοκιμές, πριν σταματήσω τελείως να οδηγώ, μου απαγορευόταν να χρησιμοποιώ τον συμπλέκτη στην είσοδο των στροφών γιατί μπέρδευα το σύστημα.
Έτσι, οι δεξιότητες των οδηγών γίνονται όλο και λιγότερο σημαντικές. Τώρα απλά πρέπει να φρενάρεις δυνατά, να μπεις στη στροφή και μετά... Οι οδηγοί απλώς λένε πώς ανοίγουν το γκάζι, πατούν το κουμπί ride-height και αυτό είναι όλο. Απλά υπάρχουν υπερβολικά πολλά ηλεκτρονικά. Για μένα, αυτό το νέο σύστημα δεν κάνει τα πράγματα ασφαλέστερα. Όταν αφαιρείς τον έλεγχο από το πίσω μέρος, αφαιρείς και τον φόβο που έχουν οι οδηγοί για τις μοτοσικλέτες.
Έτσι αρχίζουν να πιέζουν όλο και περισσότερο προς μία κατεύθυνση, που είναι το μπροστινό μέρος. Και όταν χάνεις το μπροστινό, συχνά η μοτοσικλέτα επιστρέφει στην πίστα. Έχουμε δει πολλά καταστροφικά ατυχήματα όπου ο οδηγός χάνει το μπροστινό και επιστρέφει στην πίστα. Όσο πιο ασφαλές γίνεται με το πίσω μέρος, τόσο πιο επικίνδυνο γίνεται με το μπροστινό. Έτσι, θα ξαναδούμε φρικτά πράγματα. Επιπλέον, και η τελική ταχύτητα θα αυξάνεται. Οι οδηγοί δεν θα έχουν περιθώριο για λάθη στις ζώνες φρεναρίσματος, όλοι θα είναι στο όριο συνεχώς», εξήγησε ο Στόνερ.
Ο Αυστραλός δήλωσε επίσης ότι δεν είναι μεγάλος υποστηρικτής ούτε των νέων κανονισμών που θα εισαχθούν στο MotoGP το 2027. Αυτοί θα περιλαμβάνουν μικρότερους κινητήρες, απλούστερη αεροδυναμική και απαγόρευση των συσκευών ride-height.
«Για μένα οι αλλαγές δεν είναι αρκετές, γιατί τώρα η μοτοσικλέτα θα είναι ελαφρύτερη και, κατά συνέπεια, οι οδηγοί θα μπορούν να φρενάρουν αργότερα. Επιπλέον, θα έχουν χαμηλότερη τελική ταχύτητα, πράγμα που γενικά θα σημαίνει ότι οι δυνατότητες προσπέρασης θα είναι λιγότερες. Η αεροδυναμική θα παραμείνει, οπότε η ταχύτητα στις στροφές ίσως να είναι ακόμα υψηλότερη. Με τις ελαφρύτερες μοτοσικλέτες, αυτό θα δημιουργήσει μεγάλες αναταράξεις, οι οποίες θα κάνουν τις πίσω μοτοσικλέτες πιο ασταθείς και θα οδηγήσουν σε προβλήματα με τη θερμοκρασία των ελαστικών τους.
Μόλις πριν από λίγα χρόνια μιλούσαμε για το πώς τα έξοδα στο MotoGP γίνονται πολύ μεγάλα και γίνονταν προσπάθειες για τον περιορισμό τους. Η αεροδυναμική σίγουρα δεν κάνει τα πράγματα ευκολότερα. Είναι το πιο ακριβό πράγμα που μπορείς να εξελίξεις. Απλά δεν ξέρω πώς κανείς δεν βλέπει το πρόβλημα. Κάθε βήμα που κάνουν προς αυτή την κατεύθυνση, κάνει τα πράγματα χειρότερα», σχολίασε ο Στόνερ.