Αλλάζουν τα δεδομένα για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς όλα δείχνουν οτι η Ευρώπη πήρε τις αποφάσεις που θα καθορίσουν το μέλλον κυρίως των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Παρακολουθώντας τις πρόσφατες δηλώσεις και εξελίξεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι σχεδιασμοί για την απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ένα σχέδιο που συζητιόταν εδώ και χρόνια στο πλαίσιο των φιλόδοξων στόχων μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, φαίνεται να αλλάζουν δραστικά.
Αν και η αρχική πολιτική πρόβλεπε ήδη από το 2023 ότι από το 2035 όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην ΕΕ θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές CO₂ δηλαδή θα πωλούνται μόνο ηλεκτρικά, τώρα η πλήρης απαγόρευση δείχνει ότι εγκαταλείπεται και αντικαθίσταται με πιο ευέλικτες ρυθμίσεις και στόχους περίπου μείωσης 90% στις εκπομπές αντί για 100% από το 2035.
Αυτή η αλλαγή πορείας επιβεβαιώθηκε σε δηλώσεις ανωτέρων ευρωπαϊκών αξιωματούχων. Αντί για την πλήρη κατάργηση της πώλησης νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, όπως προέβλεπε το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο, οι ρυθμιστικές αρχές σχεδιάζουν πλέον να διατηρήσουν την επιλογή για κινητήρες εσωτερικής καύσης μέσω τεχνολογιών που μειώνουν σημαντικά τις εκπομπές, όπως είναι τα υβριδικά συστήματα και τα καύσιμα με χαμηλό ανθρακικό αποτύπωμα (e-fuels) δίνοντας στις αυτοκινητοβιομηχανίες και στους καταναλωτές μεγαλύτερη ευελιξία.
Η απόφαση αυτή δεν προέκυψε τυχαία. Παρά τις αρχικές φιλοδοξίες της ΕΕ για πλήρη κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης ως μέρος των στόχων «Fit for 55» και της στρατηγικής για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, οι πιέσεις από διάφορα κράτη-μέλη – ειδικά από χώρες με ισχυρό βιομηχανικό και αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα όπως η Γερμανία και η Ιταλία – ήταν έντονες. Οι υποστηρικτές της αλλαγής αυτής υποστήριξαν ότι ο αυστηρός στόχος του 100% μείωσης των εκπομπών μέχρι το 2035 και η πλήρης απαγόρευση θα μπορούσαν να επικαλεστούν κινδύνους για την απασχόληση, την ανταγωνιστικότητα και τις επενδύσεις της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, ειδικά σε μια περίοδο όπου η ζήτηση για πλήρως ηλεκτρικά οχήματα δεν έχει φτάσει τα αρχικά αναμενόμενα επίπεδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες λοιπόν, θα μετατεθεί η πλήρης εφαρμογή των νέων προδιαγραφών σε μεταγενέστερη ημερομηνία, πιθανώς έως το 2040, δίνοντας ουσιαστικά παράταση ζωής στους κινητήρες εσωτερικής καύσης και στις σχετικές επενδύσεις των εταιρειών.
Η αλλαγή στρατηγικής έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις σε διάφορους τομείς. Οι υπέρμαχοι της ηλεκτροκίνησης και της περιβαλλοντικής πολιτικής επισημαίνουν ότι η ρύθμιση αυτή μπορεί να υπονομεύσει τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ και να καθυστερήσει την παγκόσμια μετάβαση σε καθαρές μορφές κινητικότητας. Αντίθετα, εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας και κυβερνήσεων που στηρίζουν την ευρωπαϊκή παραγωγή επιμένουν ότι η τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση που επιτρέπει διαφορετικές λύσεις είναι πιο ρεαλιστική και οικονομικά βιώσιμη.
Εν κατακλείδι, οι σχεδιασμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το μέλλον των κινητήρων εσωτερικής καύσης και της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκονται σε μια κρίσιμη φάση επαναπροσδιορισμού. Η αρχική, αυστηρή απαγόρευση της πώλησης νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων από το 2035 φαίνεται ότι χαλαρώνει ή μετατίθεται, αντικαθιστάμενη από πιο ευέλικτες ρυθμίσεις με στόχους ουσιαστικής, αλλά όχι απόλυτης, μείωσης των εκπομπών, μία προσέγγιση που αναδεικνύει τις εντάσεις μεταξύ περιβαλλοντικών φιλοδοξιών και βιομηχανικών, πολιτικών και κοινωνικών προτεραιοτήτων εντός της ΕΕ.
Πηγή: newsauto