Η συνήθεια πολλών οδηγών να ακολουθούν επικίνδυνα κοντά το προπορευόμενο όχημα, γνωστή ως tailgating – δεν είναι απλώς ενοχλητική, αλλά και ποινικά επιβαρυντική, καθώς ο ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμα και κυρώσεις για τη μη τήρηση αποστάσεων.
Το tailgating αποτελεί μία από τις πιο συχνές αιτίες εντάσεων στην κυκλοφορία. Πρόκειται για τη συμπεριφορά όπου ο οδηγός κινείται ελάχιστα μέτρα πίσω από το όχημα που προπορεύεται, προσπαθώντας συχνά να το πιέσει να επιταχύνει ή να αλλάξει λωρίδα.
Παρά το γεγονός ότι η ελληνική οδική πραγματικότητα το έχει σχεδόν «νομιμοποιήσει» στην καθημερινότητα, ο νόμος είναι σαφής: η απόσταση ασφαλείας πρέπει να διατηρείται και η παράβασή της τιμωρείται.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η μη τήρηση αποστάσεων τιμωρείται με πρόστιμο 30 ευρώ. Ωστόσο, όταν η Τροχαία κρίνει ότι η οδηγική συμπεριφορά είναι επιθετική ή ενδέχεται να προκαλέσει ατύχημα, η παράβαση μπορεί να χαρακτηριστεί ως επικίνδυνη οδήγηση ή αντικανονική προσπέραση, ανεβάζοντας το πρόστιμο ακόμη και στα 700 ευρώ, με παράλληλη αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας.
Ο ΚΟΚ δεν ορίζει συγκεκριμένη απόσταση σε μέτρα, γεγονός που αφήνει περιθώριο εκτίμησης στις αρχές. Παρόλα αυτά, οι ειδικοί επισημαίνουν τον «κανόνα των 3 δευτερολέπτων»: ο οδηγός πρέπει να μπορεί να μετρήσει έως το τρία από τη στιγμή που το προπορευόμενο όχημα περνά από ένα σταθερό σημείο μέχρι τη στιγμή που περνά ο ίδιος.
Αν η απόσταση είναι μικρότερη, τότε θεωρείται ανεπαρκής και επικίνδυνη. Για μεγαλύτερες ταχύτητες, ισχύει και ο «κανόνας του τετραγώνου», όπου το πρώτο ψηφίο του ορίου ταχύτητας πολλαπλασιάζεται με τον εαυτό του ώστε να υπολογιστεί περίπου η ασφαλής απόσταση σε μέτρα.
Η επιθετική αυτή οδηγική στάση δεν προκαλεί μόνο ατυχήματα, αλλά αυξάνει και το άγχος του προπορευόμενου οδηγού, ο οποίος συχνά χάνει τη συγκέντρωσή του από τον δρόμο για να επιβλέπει τους καθρέφτες. Μελέτες έχουν δείξει πως οι καρδιακοί παλμοί μπορούν να αυξηθούν έως και 30% σε τέτοιες συνθήκες, κάτι που μειώνει σημαντικά τον χρόνο αντίδρασης.
Η ουσία είναι μία: η τήρηση αποστάσεων δεν είναι ζήτημα ευγένειας, αλλά βασικός κανόνας οδικής ασφάλειας. Το tailgating αποτελεί επικίνδυνη συμπεριφορά, και ο νόμος πλέον το αντιμετωπίζει με τη σοβαρότητα που του αναλογεί.
Πηγή: Newsauto.gr