Οι πιλότοι της Formula 1 συναντήθηκαν με την FIA πριν από το GP του Κατάρ, με σκοπό να συζητήσουν το πλαίσιο των κατευθυντήριων γραμμών που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση των αγωνιστικών συμβάντων.
Οι πιλότοι της Formula 1 συναντήθηκαν με εκπροσώπους της FIA το βράδυ της Πέμπτης (27/11) στο Κατάρ, σε μια συζήτηση που η παγκόσμια ομοσπονδία χαρακτήρισε «ειλικρινή, ανοιχτή και συναδελφική» σχετικά με τις αμφιλεγόμενες οδηγίες για τους αγώνες.
Η ετήσια αυτή συνάντηση είχε φέτος ιδιαίτερη βαρύτητα, έπειτα από μια σειρά αμφισβητούμενων περιστατικών που αναζωπύρωσαν τη συζήτηση γύρω από τον τρόπο με τον οποίο επιβάλλονται οι κανονισμοί στις πίστες.
17:08 - 28.11.2025
Κυριαρχία McLaren στο FP1 του Κατάρ με τον Πιάστρι στην κορυφή
Ο Όσκαρ Πιάστρι της McLaren σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο στην εναρκτήρια και μοναδική περίοδο ελεύθερων δοκιμών της Formula 1 στην πίστα Λουσέιλ, επιβεβαιώνοντας την εξαιρετική φόρμα της ομάδας του.
Οι οδηγίες, που θεσπίστηκαν το 2022 κατόπιν αιτήματος των ίδιων των οδηγών, είχαν ως στόχο να αποσαφηνίσουν τους κανόνες για τις προσπεράσεις και την αμυντική οδήγηση. Έκτοτε έχουν αναθεωρηθεί δύο φορές, ωστόσο τα ερωτήματα για την αποτελεσματικότητά τους εντάθηκαν κατά τη διάρκεια της σεζόν του 2025.
Στη σύνοδο της Πέμπτης συμμετείχαν επίσης και οι τρεις οδηγοί-αγωνοδίκες που έχουν οριστεί για τη σεζόν του 2026.
Πέντε περιστατικά στο μικροσκόπιο
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της FIA, εξετάστηκαν πέντε περιπτώσεις από την τρέχουσα σεζόν, με πρώτη τη σύγκρουση τριών μονοθεσίων στο Ιντερλάγκος μεταξύ των Κίμι Αντονέλι, Όσκαρ Πιάστρι και Σαρλ Λεκλέρ. Η ποινή 10 δευτερολέπτων που επιβλήθηκε στον Πιάστρι κατά τη διάρκεια του αγώνα δίχασε τα paddock, με πολλούς οδηγούς να υποστηρίζουν ότι η απόφαση ήταν άδικη, παρόλο που οι αγωνοδίκες επέμειναν ότι ήταν σύμφωνη με το πλαίσιο των κανονισμών.
Στη συνάντηση αναλύθηκαν επίσης δύο σοβαρά ατυχήματα: η σύγκρουση του Κάρλος Σάινθ με τον Λίαμ Λόσον στο Ζάντβορτ, για την οποία ο Σάινθ είχε αρχικά δεχθεί ποινή την οποία η Williams κατάφερε να ανατρέψει, και το περιστατικό στη Μόντσα μεταξύ του Όλιβερ Μπέρμαν και του Σάινθ, που οδήγησε σε ποινή για τον πρώτο. Και οι δύο περιπτώσεις ενίσχυσαν τις ανησυχίες ότι μια άκαμπτη ερμηνεία των κανονισμών, βασισμένη αποκλειστικά στη θέση των μονοθεσίων, αποτυγχάνει να αποτυπώσει τη φυσική ροή και τις ιδιαιτερότητες των μαχών «ρόδα με ρόδα».
Οι οδηγοί επανέλαβαν μια πάγια κριτική τους: ότι το τρέχον έγγραφο ενθαρρύνει τους αγωνιζόμενους να «αγωνίζονται μέχρι την κορυφή της στροφής» απλώς για να συμμορφωθούν με τη διατύπωση, δημιουργώντας δυνητικά τεχνητές ή και επικίνδυνες συνθήκες.
Συζητήθηκαν επίσης οι διαμάχες για τα όρια της πίστας, κυρίως η συζήτηση στο Μεξικό για το αν ο Σαρλ Λεκλέρ ή ο Μαξ Φερστάπεν βγήκε εκτός πίστας και κέρδισε πλεονέκτημα, καθώς και η προσπάθεια προσπέρασης του Λάντο Νόρις στον Λεκλέρ στο Όστιν, η οποία έθεσε νέα ερωτήματα για το πώς κρίνονται οι προσπεράσεις όπου ένας οδηγός βγαίνει στιγμιαία εκτός πίστας.
Η FIA τονίζει τη συνέπεια, αλλά παραδέχεται τους περιορισμούς
Αν και δεν ανακοινώθηκαν οριστικές αλλαγές, η FIA τόνισε ότι η εσωτερική ανάλυση υποστηρίζει τη συνολική αποτελεσματικότητα των κατευθυντήριων γραμμών.
Στην ανακοίνωσή της, η ομοσπονδία σημείωσε ότι «τα δεδομένα των τριών τελευταίων σεζόν» δείχνουν ότι το έγγραφο «έχει συμβάλει σε μεγαλύτερη συνέπεια», προσθέτοντας ότι οι μελέτες των ίδιων των ομάδων επιβεβαιώνουν αυτό το συμπέρασμα. Υπενθύμισε επίσης στους αγωνιζόμενους ότι η τελευταία εκδοχή «έχει ελεγχθεί και συμφωνηθεί με την ένωση οδηγών GPDA», υπογραμμίζοντας τον ρόλο των οδηγών στη διαμόρφωση του συστήματος.
Η παγκόσμια ομοσπονδία περιέγραψε τέσσερα βασικά συμπεράσματα από τη συνάντηση. Το πρώτο ήταν μια «σαφής προτίμηση» για τους αγωνοδίκες να καθυστερούν ορισμένες αποφάσεις για μετά το τέλος του αγώνα, όταν αυτό είναι απαραίτητο - ειδικά σε περιπτώσεις όπου η άποψη των εμπλεκόμενων οδηγών μπορεί να οδηγήσει σε μια πιο ακριβή κρίση. Ο Σάινθ είχε υποστηρίξει δημοσίως μια τέτοια προσέγγιση νωρίτερα φέτος.
Η FIA ανέφερε επίσης ότι υπήρξε ομοφωνία πως κανένα έγγραφο κανονισμών δεν μπορεί να καλύψει κάθε πιθανό σενάριο, ενισχύοντας τη σημασία της παρουσίας έμπειρων οδηγών-αγωνοδικών σε κάθε επιτροπή.
Παρά τις εκκλήσεις ορισμένων οδηγών για πλήρως μόνιμες ομάδες αγωνοδικών, η FIA δεν ανέφερε αν αυτή η ιδέα αποτέλεσε μέρος των συζητήσεων. Το θέμα παραμένει αμφιλεγόμενο, με τον πρόεδρο της FIA και την GPDA να έχουν διαφωνήσει στο παρελθόν για το ποιος θα πρέπει να χρηματοδοτήσει ένα τέτοιο μόνιμο σώμα.
Τα υπόλοιπα σημεία εστίασαν σε θέματα ασφάλειας: αυστηρότερη τήρηση των διαδικασιών για τις κίτρινες σημαίες και διερεύνηση πρόσθετων μέτρων ασφαλείας, καθώς και αναθεώρηση των κανόνων για τις μπλε σημαίες, ώστε να αποσαφηνιστούν οι προσδοκίες από τα μονοθέσια που δέχονται γύρο.
Το αν η συνάντηση θα οδηγήσει σε αναθεωρήσεις των οδηγιών για το 2026 παραμένει αβέβαιο. Προς το παρόν, και οι δύο πλευρές φαίνεται να συμφωνούν σε ένα τουλάχιστον σημείο: ότι η αγωνοδικία πρέπει να συνεχίσει να εξελίσσεται, εάν η Formula 1 θέλει να ισορροπήσει τη συνέπεια, τη δικαιοσύνη και την ελευθερία στον αγώνα.