Νικητές και χαμένοι από το αμφιλεγόμενο GP της Μόντσα

Μαξ Φερστάπεν

i

©Imago

Νικητές και χαμένοι από το αμφιλεγόμενο GP της Μόντσα

Ο Άγγελος Φραγκισκάτος γράφει για τους νικητές και τους χαμένους από το GP της Ιταλίας.

Το Ιταλικό GP του 2025 θα μείνει στη μνήμη για μια απρόσμενη επίδειξη κυριαρχίας και μια αμφιλεγόμενη απόφαση για δύο ομόσταυλους.

Η Μόντσα ανέδειξε έναν νικητή που κανείς δεν προέβλεπε, αλλά τελικά ήταν ένας μάλλον ήπιος αγώνας που «ζωντάνεψε» χάρη σε μια άβολη, καθυστερημένη εναλλαγή οδηγών που αφορούσε τους πρωταγωνιστές του τίτλου.

Ο Βασέρ έθεσε νέο στόχο για τον Χάμιλτον
FORMULA 1

16:30 - 10.09.2025

Ο Βασέρ έθεσε νέο στόχο για τον Χάμιλτον

Ο Λιούις Χάμιλτον δεν έχει ανέβει ακόμη στο βάθρο σε γκραν πρι από τότε που εντάχθηκε στη Ferrari, αλλά ο επικεφαλής της ομάδας, Φρεντ Βασέρ, είναι πεπεισμένος ότι αυτό θα αλλάξει σύντομα.

Αυτοί είναι οι μεγαλύτεροι νικητές και ηττημένοι από τον ταχύτερο αγώνα της Formula 1 όλων των εποχών…

Νικητές: Μαξ Φερστάπεν

Στη Βουδαπέστη, λίγο πριν το καλοκαιρινό διάλειμμα, ο Μαξ Φερστάπεν είχε δηλώσει ότι η Red Bull, δεν θα κέρδιζε άλλους αγώνες φέτος, μετά τη συντριβή που υπέστη στο Ουγγρικό GP. Αυτή η νίκη σίγουρα δεν αναμενόταν στην υψηλών ταχυτήτων Μόντσα, την πίστα όπου η ομάδα είχε την χειρότερη επίδοσή της την περασμένη σεζόν.

Κι όμως, να 'μαστε. Και να 'τος. Στο κορυφαίο σκαλί του βάθρου, μετά από μια εμφάνιση-σεμινάριο. Ο Φερστάπεν νίκησε τις McLaren για την πολ ποζίσιον, έχασε την πρωτοπορία από τον Λάντο Νόρις, αλλά απλώς την πήρε πίσω με μια υποδειγματική προσπέραση στην πρώτη στροφή της Μόντσα.

Θα μπορούσε κανείς να δώσει στον Νόρις μια λογική πιθανότητα να πετύχει ένα undercut, αλλά ο Ολλανδός αποδείχθηκε ότι είχε και τον καλύτερο ρυθμό αγώνα, και σιγά-σιγά εξαφανίστηκε από τον ορίζοντα.

Το πώς ακριβώς κατάφερε η Red Bull να φτάσει εκεί μοιάζει με ένα περίπλοκο παζλ, αλλά είναι σαφές ότι η ομάδα έχει αλλάξει τη φιλοσοφία της στο στήσιμο του μονοθεσίου και τώρα αρχίζει να αποκομίζει τους καρπούς. Τολμούμε να πούμε ότι το αποτέλεσμα αποτελεί επίσης μια «ένεση ηθικού» για τον τεχνικό διευθυντή Πιερ Ουασέ, ο οποίος είχε την τιμή να ανέβει στο βάθρο μαζί με τον Φερστάπεν, καθώς είχε αρχίσει να δέχεται πίεση μετά την πτώση στην απόδοση της ομάδας.

Χαμένοι: McLaren

Στη Μόντσα, η McLaren κινήθηκε σε μια πολύ λεπτή γραμμή μεταξύ του να είναι δίκαιη και του να παρεμβαίνει σε φυσιολογικές αγωνιστικές καταστάσεις, όταν έδωσε εντολή στον Όσκαρ Πιάστρι να αφήσει τον Λάντο Νόρις να περάσει, μετά από ένα αργό pit stop για τον Βρετανό.

Ναι, υπάρχουν παραλληλισμοί με το αντίστροφο σενάριο στην Ουγγαρία πέρυσι, όταν ο Νόρις αναγκάστηκε να παραχωρήσει τη νίκη στον Πιάστρι. Αντίθετα με τη συνήθη πρακτική, επιτράπηκε στον δεύτερο οδηγό στην κατάταξη να μπει στα pits πριν από τον πρώτο για να προστατευθεί από μια απειλή από πίσω, δημιουργώντας ένα παράθυρο ευκαιρίας για undercut. Και αυτό επιτράπηκε να συμβεί μόνο με τη ρητή και προκαθορισμένη συμφωνία ότι οποιαδήποτε τέτοια τυχαία αλλαγή θέσης θα αναιρούνταν στην πίστα.

Αλλά αυτή δεν είναι μια απόλυτα ίδια σύγκριση. Στη Μόντσα, ο Νόρις δεν έχασε τη θέση λόγω του ίδιου του undercut, αλλά κυρίως λόγω της καθυστέρησης τριών δευτερολέπτων που προκλήθηκε από μια αργή αλλαγή του εμπρός αριστερού ελαστικού, η οποία έκανε την πραγματική ζημιά.

Είναι το πιο πρόσφατο παράδειγμα του πόσο ισορροπημένη προσπαθεί να είναι η McLaren, καθώς οι οδηγοί της μάχονται για τον παγκόσμιο τίτλο, την πρώτη φορά που η ομάδα βρίσκεται σε αυτή τη θέση σε αυτή την εποχή. Μήπως η McLaren είναι σχεδόν υπερβολικά δίκαιη με τους οδηγούς της, στο όνομα των αξιών με τις οποίες αγωνίζεται;

Τα αργά pit stop δεν είναι επίσης μέρος των αγώνων;

Νικητές: Γκάμπριελ Μπορτολέτο

Τι άλλο να πει κανείς για τον Γκάμπριελ Μπορτολέτο; Ο ομόσταυλός του, Νίκο Χούλκενμπεργκ, είναι γνωστός ως άσος των κατατακτήριων δοκιμών, και έχει ηττηθεί από τον Βραζιλιάνο rookie στις τελευταίες επτά περιόδους κατατακτήριων - συμπεριλαμβανομένων των κατατακτήριων του Σπριντ στο Βέλγιο.

Ο Μπορτολέτο έχει καταταγεί πίσω από τον Γερμανό μόνο δύο φορές από το Μαϊάμι, με διαφορά μικρότερη του ενός δεκάτου σε κάθε περίπτωση, και δείχνει στην Audi ότι η επένδυση σε νέους οδηγούς δεν χρειάζεται να έχει κόστος βραχυπρόθεσμα, εφόσον επιλέγεις το σωστό ταλέντο για τους σωστούς λόγους.

Από την έβδομη θέση της εκκίνησης, ο «Γκάμπι» τερμάτισε όγδοος μετά από ένα πολύ σταθερό απόγευμα, αδυνατώντας να αμυνθεί απέναντι στη Ferrari του Λιούις Χάμιλτον, ενώ και ο Άλεξ Άλμπον τον προσπέρασε με την ανώτερη Williams, έχοντας εκκινήσει από χαμηλότερη θέση.

Μέσα σε όλη τη (δικαιολογημένη) «φασαρία» γύρω από τον Ίσακ Χατζάρ, μήπως ο Μπορτολέτο παραβλέπεται για τον τίτλο του rookie της χρονιάς;

Χαμένοι: Φερνάντο Αλόνσο

Ο Αλόνσο έκανε ηρωική προσπάθεια για να φέρει την Aston Martin στο Q3 και αυτό, σε συνδυασμό με μια καλή εκκίνηση και το προσπέρασμα της Sauber του Μπορτολέτο στα pitstop, φαινόταν να θέτει τις βάσεις για έναν καλό τερματισμό στους βαθμούς - έναν τερματισμό που θα μπορούσε ακόμη και να επιτρέψει στην Aston Martin να μειώσει τη διαφορά της από τη Williams στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.

Το αν αυτό θα συνέβαινε, ή αν ο Άλμπον θα τον είχε προσπεράσει, είναι θεωρητικό. Μια απρόβλεπτη αστοχία στην ανάρτηση πάνω από το κερμπ στην έξοδο της «Ascari», ένα κερμπ που ο Αλόνσο είπε ότι χρησιμοποίησε «σε κάθε γύρο, βασικά» αυτό το τριήμερο, έβαλε τέλος σε κάθε ελπίδα της Aston Martin για βαθμούς - καθώς ο Λανς Στρολ δεν φάνηκε ποτέ ανταγωνιστικός σε κανένα σημείο του τριημέρου.

Νικητές: Άλεξ Άλμπον

Η Williams συνεχίζει να βρίσκει τρόπους να δυσκολεύει τη ζωή της τα Σάββατα, καθώς πασχίζει να διατηρήσει τα ελαστικά της στο απαιτούμενο παράθυρο λειτουργίας. Αυτό το έλλειμμα οδηγεί την βρετανική ομάδα να κατατάσσεται τις περισσότερες φορές στις κατατακτήριες σε χαμηλές θέσεις.

Όμως, η Williams, και ο Άλεξ Άλμπον ειδικότερα, ήταν πραγματικά γρήγορη την περασμένη Κυριακή (07/09) και δικαίωσε την απόφαση της ομάδας να αλλάξει θέσεις με τον ομόσταυλό του, Κάρλος Σάινθ.

Η τελευταία συγκομιδή βαθμών του Άλμπον με την έβδομη θέση τον φέρνει πάνω από τον οδηγό της Mercedes, Κίμι Αντονέλι, στην έβδομη θέση της βαθμολογίας. Αυτό λέει κάτι για τη σεζόν του νεαρού Ιταλού - περισσότερα γι' αυτό σε λίγο - αλλά εξίσου πολλά και για την εξαιρετική φόρμα στην οποία βρίσκεται ο Άλμπον, στην καλύτερη σεζόν του μέχρι σήμερα.

Χαμένοι: Γιούκι Τσουνόντα

Δεν θα βρείτε πολλούς ανθρώπους στο paddock της Formula 1 που πιστεύουν ακόμα ότι ο Γιούκι Τσουνόντα έχει πιθανότητες να σώσει τη θέση του στη Red Bull για την επόμενη χρονιά. Ακόμα κι αν η Red Bull δεν πιέζεται να πάρει μια απόφαση πριν από την προθεσμία που έχει θέσει η ίδια στα τέλη Οκτωβρίου, θα χρειαζόταν μια τεράστια ανατροπή για να γυρίσει το μομέντουμ από τον Ίσακ Χατζάρ πίσω στον Ιάπωνα οδηγό.

Αυτό δεν άλλαξε μετά από έναν αγώνα στον οποίο ο Χατζάρ οδήγησε από το pitlane για να πάρει έναν βαθμό, ενώ ο Τσουνόντα ξεκίνησε από τις βαθμολογούμενες θέσεις και είχε ένα καταστροφικό απόγευμα, τερματίζοντας κοντά στις τελευταίες θέσεις. Ο Τσουνόντα είχε και πάλι μειονέκτημα στις προδιαγραφές του πατώματος στη Μόντσα, κάτι που δεν βοήθησε, και το Q2 του ήταν αρκετά ελπιδοφόρο - μόλις δύο δέκατα πίσω από τον Φερστάπεν.

Όμως, κατατασσόμενος και πάλι στη μέση του grid, ο Ιάπωνας εκτέθηκε σε κάθε είδους εξωτερικά προβλήματα - το πρώτο ήταν ότι κόλλησε στην κίνηση, μειώνοντας τον ρυθμό του, και το δεύτερο ότι ενεπλάκη σε μια «μάχη» με τον Λίαμ Λόσον που του προκάλεσε σημαντική ζημιά στο πάτωμα.

Άλλος ένας αγώνας περνάει που δεν θα έχει αλλάξει τη γνώμη της Red Bull για το τι θα κάνει στη συνέχεια.

Νικητές: Ίσακ Χατζάρ

Ο Χατζάρ έδειξε μια διαφορετική πτυχή του ταλέντου του, οδηγώντας το μονοθέσιο της Racing Bulls από την εκκίνηση στο pitlane στη δέκατη θέση, αφού αναγκάστηκε σε αλλαγή κινητήρα υπό καθεστώς parc ferme.

Ξεκινώντας με τη σκληρή γόμα, ο 20χρονος περίμενε μέχρι να βρει καθαρό αέρα, διατηρώντας υπομονετικά την ψυχραιμία του ενώ άλλοι γύρω του είχαν επαφές, κάτι που τον αντάμειψε με έναν βαθμό σε έναν αγώνα 75 λεπτών χωρίς αυτοκίνητα ασφαλείας.

Το μόνο μελανό σημείο στο αγωνιστικό τριήμερο του Γάλλου ήταν μια μέτρια εμφάνιση στις κατατακτήριες που τον άφησε εκτός στη 16η θέση, αλλά καθώς ο Χατζάρ ήξερε ήδη πριν από τη διαδικασία ότι θα ξεκινούσε από το pitlane, δεν ήταν τόσο σχετικό ή σημαντικό. Αν μη τι άλλο, ήταν ένα χρήσιμο μάθημα για το μέλλον.

©Imago/Ίσακ Χατζάρ

Χαμένοι: Κίμι Αντονέλι

Ακόμη και ο επικεφαλής της Mercedes, Τότο Βολφ - μέχρι τώρα ένθερμος υποστηρικτής του Ιταλού rookie - παραδέχτηκε ότι ο Αντονέλι ήταν «απογοητευτικός» στο GP της Ιταλίας.

Είχε κάνει καλές κατατακτήριες, μόλις 0,043 δευτερόλεπτα πιο αργός από τον ομόσταυλό του Τζορτζ Ράσελ, αλλά μεγάλο μέρος αυτής της καλής δουλειάς αναιρέθηκε από μια αργή εκκίνηση στον αγώνα.

Ο Αντονέλι επανόρθωσε με ένα προσπέρασμα στον Τσουνόντα, αλλά αργότερα δέχτηκε μια αχρείαστη ποινή πέντε δευτερολέπτων για «απρόβλεπτη οδήγηση» ενώ αμυνόταν ανεπιτυχώς από τον Άλμπον, η οποία του κόστισε μια θέση από τη Sauber του Μπορτολέτο.

Αυτό άφησε τον rookie της Mercedes στην ένατη θέση, σε έναν αγώνα όπου η έβδομη θέση θα έπρεπε να είναι το ελάχιστο.

Χαμένοι: Νίκο Χούλκενμπεργκ

Μια υδραυλική βλάβη είναι εισιτήριο χωρίς επιστροφή για τον Χούλκενμπεργκ στην κατηγορία των «ηττημένων» χωρίς δική του υπαιτιότητα.

Αν και ξεκινούσε με τη μεσαία γόμα (τελικά, η εκκίνηση με τη σκληρή γόμα φάνηκε να είναι η ταχύτερη στρατηγική για όσους βρίσκονταν στις μεσαίες θέσεις του grid), δεν είναι απίθανο να πιστέψει κανείς ότι θα μπορούσε να «παλέψει» για να μπει στους βαθμούς από τη 12η θέση του grid.

Αλλά δεν είχε ποτέ την ευκαιρία να προσπαθήσει, σε ένα τριήμερο όπου κατά τα άλλα επισκιάστηκε και πάλι από τον εξαιρετικό rookie ομόσταυλό του.