Η… σύγκριση της Ελλάδας με την Ινδία στον τρόπο που αντιμετωπίζουν τα παλαιά οχήματα επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο, καθώς το πρόβλημα της γήρανσης του στόλου στη χώρα μας έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις.
Στην Ινδία, και συγκεκριμένα στο Νέο Δελχί, η κυβέρνηση αποφάσισε να εφαρμόσει ένα εξαιρετικά αυστηρό μέτρο, απαγορεύοντας τον ανεφοδιασμό με καύσιμα των παλαιών αυτοκινήτων, δηλαδή των πετρελαιοκίνητων άνω των 10 ετών και των βενζινοκίνητων άνω των 15 ετών.
Απόφαση που προκάλεσε τεράστιο ενδιαφέρον διεθνώς, καθώς αποτελεί την πρώτη στον κόσμο εφαρμογή τεχνολογίας ANPR (Automatic Number Plate Recognition) στα πρατήρια καυσίμων για να αποτραπεί η πώληση βενζίνης ή ντίζελ σε «γερασμένα» οχήματα. Η κίνηση αυτή είχε αρχικά προγραμματιστεί να ισχύσει από την 1η Ιουλίου 2025, ωστόσο μετά τις έντονες αντιδράσεις πολιτών και επαγγελματιών του κλάδου, η εφαρμογή της μετατέθηκε για μεθάυριο, 1η Νοεμβρίου 2025, ώστε να δοθεί χρόνος προσαρμογής και να γίνουν οι απαραίτητες τεχνικές δοκιμές.
Οι αρχές του Δελχί υποστηρίζουν ότι το μέτρο είναι απαραίτητο, καθώς η ατμοσφαιρική ρύπανση στην περιοχή έχει ξεπεράσει κάθε όριο, με τα αιωρούμενα σωματίδια PM2.5 να καταγράφονται έως και 15 φορές πάνω από τα όρια του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Το Νέο Δελχί συγκαταλέγεται ανάμεσα στις πιο ρυπασμένες πρωτεύουσες του πλανήτη και η κυβέρνηση αναζητά ριζοσπαστικές λύσεις που να δώσουν πραγματικά αποτελέσματα.
22:36 - 28.10.2025
Τέλη κυκλοφορίας 2026: Ποσά, προθεσμίες, «πράσινες» απαλλαγές και βαριά πρόστιμα
Η αντίστροφη μέτρηση για την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας του 2026 έχει ήδη ξεκινήσει, καθώς η πλατφόρμα myCAR της ΑΑΔΕ αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στα τέλη Οκτωβρίου.
Στην Ελλάδα, το πρόβλημα είναι διαφορετικής φύσης αλλά εξίσου σοβαρό. Η μέση ηλικία του στόλου των επιβατικών οχημάτων έχει φτάσει τα 17,5 έτη, την ώρα που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος κινείται κοντά στα 12 χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους στερούνται σύγχρονων συστημάτων ασφάλειας, εκπέμπουν πολλαπλάσιους ρύπους και έχουν πολύ υψηλότερο κόστος συντήρησης και κατανάλωσης καυσίμου.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ACEA, η Ελλάδα βρίσκεται πλέον ανάμεσα στις χώρες με τον πιο γερασμένο στόλο οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, γεγονός που έχει επιπτώσεις τόσο στην οδική ασφάλεια όσο και στην ποιότητα του αέρα. Ειδικά τα πετρελαιοκίνητα Euro 3 και Euro 4 που συνεχίζουν να κυκλοφορούν, επιβαρύνουν σημαντικά τα αστικά κέντρα, ενώ χιλιάδες παλαιά επαγγελματικά οχήματα εξακολουθούν να κυκλοφορούν χωρίς επαρκή έλεγχο.
Το παράδειγμα της Ινδίας δείχνει ότι ένα κράτος μπορεί να κινηθεί με ταχύτητα και αποφασιστικότητα, λαμβάνοντας μέτρα που στοχεύουν ευθέως στη μείωση της ρύπανσης. Ωστόσο, η ελληνική πραγματικότητα απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό και κοινωνικά δίκαιες λύσεις. Οποιοδήποτε μέτρο για περιορισμό ή απόσυρση παλαιών οχημάτων θα πρέπει να συνοδεύεται από χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως επιδοτήσεις ή φορολογικά κίνητρα, ώστε να μην τιμωρεί τους πολίτες που δεν έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν νέο αυτοκίνητο. Παράλληλα, απαιτείται ενίσχυση του ελέγχου των ΚΤΕΟ, αυστηρότερη επιτήρηση των μεταχειρισμένων εισαγωγών και πλήρης ψηφιοποίηση του μητρώου κυκλοφορίας, ώστε να γνωρίζουμε ποια οχήματα πραγματικά ρυπαίνουν και ποια πληρούν τα πρότυπα Euro.
Η Ινδία δείχνει ένα τολμηρό (αν και για πολλούς υπερβολικό) παράδειγμα που δείχνει πως με πολιτική βούληση και τεχνολογικά εργαλεία μπορεί να επιτευχθεί ουσιαστική ανανέωση του στόλου, με θετικά αποτελέσματα για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. Η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε ένα ανάλογο σταυροδρόμι. Αν δεν επιλέξει άμεσα μια στρατηγική που θα επιταχύνει την ανανέωση των οχημάτων, κινδυνεύει να παραμείνει με έναν στόλο που θα είναι και ρυπογόνος και επικίνδυνος. Το ζητούμενο δεν είναι να γίνει ένα «αντίγραφο της Ινδίας», αλλά να εφαρμοστεί ένα ελληνικό σχέδιο που θα συνδυάζει αυστηρά όρια ηλικίας, κοινωνική μέριμνα και πραγματικά κίνητρα ανανέωσης.
Η ανανέωση του στόλου των οχημάτων δεν είναι μόνο περιβαλλοντικό μέτρο, είναι ζήτημα ζωής και ασφάλειας για όλους.