Τι πήγε σωστά και τι λάθος στο πρωτάθλημα της Formula 1
i

F1 / PrtScreen

Τι πήγε σωστά και τι λάθος στο πρωτάθλημα της Formula 1

Δημήτρης Μπαλής 14:00 - 04.12.2022 / Ανανεώθηκε: 14:05 - 04.12.2022

Ο απολογισμός των ομάδων που άλλες πέτυχαν τον στόχο τους, και άλλες απλά συμπλήρωσαν έναν ακόμα χρόνο παρουσίας στο σπορ.

Η κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού είναι, αναμφίβολα, η Formula 1. Μπορεί τα ράλι να συγκινούν, καθώς διεξάγονται σε χώμα και άσφαλτο, στα βουνά και στους κάμπους, σε στάδια και στενά δρομάκια πόλεων, μπορεί να υπάρχουν δεκάδες κατηγορίες αγώνων αυτοκινήτου, τουρισμού, αντοχής κλπ., ωστόσο η F1 είναι η λάμψη.

Και το κοινό που την παρακολουθεί είναι σταθερό και ορισμένες φορές διευρύνεται, παρά το γεγονός ότι το γκλάμουρ των προηγούμενων εποχών, λείπει από το σήμερα.

Άλλες γενιές, με πιλότους που αναδεικνύονται μέσα από προγράμματα αγωνιστικής οδήγησης που παρακολουθούν από μικρά παιδιά, με οδηγούς που μοιάζει σαν να βγήκαν με το playstation στον δρόμο, αμούστακα τις περισσότερες φορές, αλλά με διόλου λιγότερο ταλέντο στην οδήγηση από τους παλιότερους, τα ιερά τέρατα της F1, τους αείμνηστους: Αϊρτον Σένα, Νίκι Λάουντα και Ζυλ Βιλνέβ και τους εν ζωή: Αλέν Προστ, Μίκα Χάκινεν, Κέκε Ρόσμπεργκ και πόσους ακόμα.

Ισως η διαφορά του τότε με το σήμερα, να σχετίζεται με τη ζωή των τότε οδηγών, που ορισμένοι κάπνιζαν, έπιναν, ξενυχτούσαν και ήταν γυναικάδες, αλλά ήξεραν από αυτοκίνητο και έλεγαν στους μηχανικούς τι πρέπει να διορθώσουν. Τώρα, οι νεότεροι οδηγοί έχουν άλλη κουλτούρα, άλλο στυλ, διαφορετικό τρόπο ζωής και πολύ λιγότερο ασχολούνται με το τι πρέπει να κάνουν οι μηχανικοί, καθώς η τηλεμετρία τα δείχνει όλα. Εντάξει, λένε την άποψή τους, αλλά μετράει περισσότερο τι δείχνουν οι υπολογιστές.

Ας κάνουμε τον απολογισμό των ομάδων για το πρωτάθλημα του 2022, που είχε και ρεκόρ.

1. Red Bull

Τα έκανε σχεδόν όλα σωστά, αγγίζοντας το τέλειο, με τον Μαξ Φερστάπεν πρωταθλητή για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, να κατακτά τις 15 από τις 17 νίκες της ομάδας. Ηταν από άλλο πλανήτη ο νεαρός Ολλανδός, κάνοντας τους Οράνιε να παραληρούν στα γκραν πριν. Αναμφίβολα είναι ο καλύτερος πιλότος στην F1, αυτή τη στιγμή, κι όλα δείχνουν ότι δύσκολα θα απειληθεί στο άμεσο μέλλον.

Η Red Bull είχε ξεκάθαρη στρατηγική καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και μολονότι έπρεπε να αντιμετωπίσει την απόσυρση της Honda, από το πρωτάθλημα, η οποία την προμήθευε με κινητήρες, τελικά συμφώνησαν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν μία από τις καλύτερες μονάδες ισχύος στην F1, μέχρι το τέλος του 2025.

Στον αντίποδα, ξεπερνώντας τον προϋπολογισμό της, το 2021, δέχθηκε πρόστιμο 7 εκατ. δολαρίων, και θα χάσει το 10% του επιδόματος αεροδυναμικών δοκιμών του 2023, όντας μελανό σημείο, που επισκίασε τους δύο τίτλους που κατέκτησε για πρώτη φορά από το 2013 (Φέτελ). Το γεγονός αυτό, και με μικρότερη κατανομή πόρων, ως πρωταθλήτρια, ίσως δυσκολευτεί να απέναντι στη διαφαινόμενη εξέλιξη των Ferrari και Mercedes, για τη νέα χρονιά.

Στα μελανά σημεία η άρνηση του Φερστάπεν να βοηθήσει, στη Βραζιλία, τον ομόσταβλό του Σέρχιο Πέρες, στην προσπάθειά του να τερματίσει δεύτερος στο πρωτάθλημα οδηγών. Επίσημα η Red Bull ανέλαβε την ευθύνη, όμως το κλίμα στο δίδυμο των οδηγών δεν είναι ιδανικό, με τον Φερστάπεν να δείχνει ένα πρόσωπο που δεν μπαίνει εύκολα σε καλούπια.

2. Ferrari

Ηταν περισσότερο από ποτέ άλλοτε, τα τελευταία χρόνια, μέσα στη μάχη των αγώνων. Κυριάρχησε στις δοκιμές του χειμώνα, ξεκίνησε με δύο νίκες του Λεκλέρ, σε τρεις αγώνες, είχε ένα καλοσχεδιασμένο μονοθέσιο, και μπόρεσε να ξεπεράσει δύο άρρυθμα χρόνια, λόγω της τιμωρίας της το 2019, για παρανομία στον κινητήρα. Τερμάτισε δεύτερη, ήταν πιο ανταγωνιστική από τη σαρωτική Mercedes των προηγούμενων ετών, και ελπίζει να κάνει τις καμπάνες στο Μαρανέλο να χτυπήσουν περισσότερες φορές το 2023.

Από την άλλη πλευρά, η κακή συνεννόηση, ανάμεσα στα μέλη της ομάδας, εξώθησαν τον Ματία Μπινότο να παραιτηθεί από την ηγεσία. Μπερδεμένες στρατηγικές κατά τη διάρκεια των αγώνων και πολλά λάθη από το δίδυμο των οδηγών: Λεκλέρ και Σάινθ, στέρησαν από την ομάδα μια ανάλογη του ξεκινήματος, συνέχεια.

3. Mercedes

Το επισημαίνω αυτό με το αυτοκίνητο, διότι η σχεδίασή του είχε θέματα και στις υψηλές ταχύτητες αναπηδούσε με αποτέλεσμα να χάνει σε δύναμη. Η σεζόν ξεκίνησε με τη Mercedes να ψάχνεται, προσπάθησε να λύσει τα προβλήματα και αυτό που καλείται να κάνει, είναι να ξεπεράσει τον εφησυχασμό όλων στο εργοστάσιο, ότι είχαν φτιάξει το καλύτερο αυτοκίνητο της τελευταίας δεκαετίας. Πρακτικά, όλοι πρέπει να ξαναπιάσουν δουλειά, αν θέλουν να ξανακερδίσουν.

4. Alpine

Ηταν ένα ερωτηματικό η θυγατρική της Renault. Οι Γάλλοι κατάφεραν να ξεπεράσουν τους Βρετανούς της McLaren, στο πρωτάθλημα, αλλά απέχουν από την πρώτη τριάδα. Οκόν και Αλόνσο πάλεψαν πολύ και μόνο σε τρεις αγώνες δεν πήραν βαθμό. Δε γνωρίζουμε τι σκέφτεται το εργοστάσιο για το μέλλον της ομάδας, αλλά προς το παρόν δείχνει θετικά σημάδια για τα προσεχή χρόνια.

Πάντως, η αξιοπιστία της ομάδας κλονίστηκε. Δεν κατάφερε να κρατήσει τον Αλόνσο, αλλά και τον Πιάστρι, που έφυγαν σε μια βδομάδα, με τον πρώτο να πηγαίνει στην Aston Martin. Κατά συνέπεια, καλείται κι αυτή να λύσει θέματα στρατηγικής, αρχικά.

5. McLaren

Η McLaren κράτησε από νωρίς τον Νόρις, έως το 2025 κι αυτό τον έκανε χαρούμενο και μάχιμο. Μπορεί να έμεινε στη σκιά των οδηγών των κορυφαίων ομάδων, όμως ήταν ο μόνος, εκτός των οδηγών των τριών πρώτων ομάδων, που ανέβηκε στο βάθρο (Ιμολα), χωρίς πάντως να κερδίσει. Ισως μπορέσει να ξεδιπλώσει το ταλέντο του με ένα πιο ανταγωνιστικό αυτοκίνητο.

Ωστόσο, ο Ρικιάρντο δεν προσέφερε τα αναμενόμενα και πήρε 85 λιγότερους πόντους από τον Νόρις, με αποτέλεσμα να διακοπεί το συμβόλαιό του, έναν χρόνο νωρίτερα και ο Αυστραλός να πηγαίνει, προ ημερών, ως τρίτος οδηγός στη Red Bull. Η άλλοτε κραταιά ομάδα, δεν ήταν ανταγωνιστική, μολονότι βελτιώθηκε κάπως. Θα χρειαστεί αλλαγές για να ξεφύγει από τη μετριότητα.

6. Alfa Romeo

Από το 2026 ξεκινά η συνεργασία της Sauber, που τρέχει ως Alfa Romeo με κινητήρα Ferrari, με την Audi, που θα την αντικαταστήσει. Ο Μπότας ήταν μια εξαιρετική υπογραφή από την ελβετική ομάδα και ο Φινλανδός βρέθηκε στο επίκεντρο της ομάδας. Κατάφερε να μαζέψει τους 49 από τους 55 βαθμούς της Alfa Romeo, δείχνοντας πόσο πολύτιμη μπορεί να είναι αυτή η εμπειρία για μια ομάδα μεσαίας γραμμής, με ένα ανταγωνιστικό αυτοκίνητο. Ο πρωτάρης οδηγός Ζου Γκουανγιού έχει το ταλέντο να παραμείνει στη F1, αν εξελιχθεί του χρόνου. Η Alfa Romeo ψάχνει ακόμα μια δεύτερη νίκη στα 29 χρόνια στο σπορ.

Οσον αφορά στα αρνητικά, στα ευρωπαϊκά γκραν πρι αντιμετώπισε πρόβλημα αξιοπιστίας και μάλιστα στους τελευταίους 12 αγώνες, η ομάδα πρόσθεσε μόλις τέσσερις βαθμούς στον απολογισμό της και κατέληξε ισόβαθμη (55 βαθμοί) με την Aston Martin. Η πέμπτη θέση του Μπότας στην Ιμολα ήταν το καλύτερο αποτέλεσμα, αλλά τα μονοθέσια είχαν προβλήματα με τον συμπλέκτη, κι αυτό φάνηκε στις εκκινήσεις.

7. Aston Martin

Επεισε τον Αλόνσο να πάει στην ομάδα της και είναι ένας οδηγός που μπορεί να τη βοηθήσει να πετύχει ψηλότερους στόχους, με τον Στρολ στο δεύτερο μονοθέσιο να είναι σοβαρός οδηγός. Στον αντίποδα, το μονοθέσιο της Aston Martin απέχει ακόμα πολύ από το να μοιάζει με αυτό που μπορεί να δώσει περισσότερο ενδιαφέρον στην F1. Η Aston Martin έμεινε μακριά από τη μάχη των Alpine και McLaren, με τον Φέτελ και τον Στρολ να παλεύουν στις χαμηλές θέσεις, τόσο στις δοκιμές όσο και στους αγώνες. Η ομάδα χρειάζεται πολλή δουλειά.

8. Haas

Η επιστροφή του Μάγκνουσεν ήταν σωστή ως απόφαση και η ομάδα δείχνει ότι θέλει να εμπιστευτεί έμπειρους οδηγούς, φέροντας για του χρόνου τον Χούλκεμπεργκ, έναντι του επιρρεπή στα λάθη Μικ Σουμάχερ, γιου του Μίκαελ. Ισως το μήλο να μην έπεσε ακριβώς κάτω από την μηλιά. Οι βαθμοί του Μάγκνουσεν, βοήθησαν τη Haas να τερματίσει πάνω από την AlphaTauri, στην όγδοη θέση. Εχοντας περισσότερα χρήματα με νέο χορηγό, θα μπορέσει να δαπανήσει στο ανώτατο όριο, προκειμένου να κάνει το κάτι παραπάνω στο πρωτάθλημα.

Η αχίλλειος πτέρνα, φέτος, ήταν η έλλειψη χρημάτων, κάτι που της στέρησε την αναβάθμιση, ενώ τα ακριβά ατυχήματα του Μικ Σουμάχερ, οδήγησαν σε εξάντληση ανταλλακτικών, σε ορισμένους αγώνες.

9. AlphaTauri

Η ομάδα δεν πέτυχε και πολλά. Ηταν καλή η επιλογή του ντε Βράις, ως αντικαταστάτη του Γκασλί για το 2023, ο οποίος πήγε δοκιμαστής και αναπληρωματικός οδηγός στη Red Bull. Η AlphaTauri έκανε τη χειρότερη σεζόν της στην F1, εδώ και πολλά χρόνια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για τρεις συνεχόμενες χρονιές, πριν το 2022, η ομάδα τερμάτισε 6η, 7η και 6η, και η φετινή χρόνια ήταν πολλά βήματα πίσω. Ο Τσουνόντα που και που δείχνει καλά σημάδια, αλλά η ομάδα βρίσκεται πολύ μακριά από αυτό που θέλει να είναι και η μητρική εταιρεία Red Bull.

10. Williams

Όταν μια ομάδα σαν τη Williams τερματίζει τελευταία, τι να πεις; Ο Αλμπον έδειξε ότι άξιζε μια θέση στην F1 και κάλυψε το κενό που άφησε η αποχώρηση του Ράσελ για τη Mercedes. Ο Αλμπον μπορεί να εξελιχθεί και η Williams είναι γνωστή για τη δουλειά της με νεαρούς οδηγούς. Θέλει, όμως, δουλειά το μονοθέσιο, διότι δυσκολευόταν πολύ η ομάδα να προκριθεί στο δεύτερο σκέλος των δοκιμαστικών. Ο Λαφίτι δυσκολεύτηκε πολύ και ο ντε Βράις, που πήρε λίγο τη θέση του Αλμπον, με την 9η θέση στη Μόντσα έδειξε ότι η ομάδα μπορεί να πήγαινε καλύτερα με περισσότερο ταλέντο πίσω από το τιμόνι του δεύτερου μονοθεσίου της τις τελευταίες σεζόν. Ο Λατίφι φεύγει αλλά μάλλον νωρίς προάγεται ο Αμερικανός οδηγός Σάρτζεντ.

Ας ετοιμαστούμε για το νέο πρωτάθλημα, ελπίζουμε με περισσότερο ενδιαφέρον.