Ο Ποδηλατικός Γύρος της Γαλλίας για το 2023 πλησιάζει και το Sportal σας παρουσιάζει όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε γι' αυτή τη μεγάλη διοργάνωση.
Η 110η έκδοση του Tour De France είναι προ των πυλών. Πρόκειται για το κορυφαίο και διασημότερο ποδηλατικό event, αφού η ιστορία του ξεκινάει πριν 110 χρόνια. Διεξάγεται κάθε χρόνο στη Γαλλία αλλά διέρχεται και σε κοντινές χώρες, με τους ποδηλάτες να τρέχουν σε 21 διαφορετικά στάδια μέσα σε διάστημα 23 ημερών.
Εμπνευστής του Γύρου της Γαλλίας ήταν o Γάλλος ποδηλάτης και δημοσιογράφος Ανρί Ντεγκράνζ (1865-1940) και τη διοργάνωση ανέλαβε η εφημερίδα του «L' Auto» (η σημερινή «L' Equipe»). Ήταν μία μοναδική ευκαιρία να διαφημιστεί και να αυξήσει την κυκλοφορία της, πράγμα που συνέβη τα επόμενα χρόνια. Με καλό μάτι είδαν τη διοργάνωση και οι εταιρείες ποδηλάτων, στην προσπάθειά τους να πείσουν το μεγάλο κοινό για το προϊόν τους και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Έτσι, υποστήριξαν οικονομικά τους κορυφαίους ποδηλάτες εκείνης της εποχής και δημιούργησαν τις πρώτες επαγγελματικές ομάδες ποδηλασίας.
Συνολική απόσταση 3040 χιλιομέτρων
Οι αθλητές καλούνται να διανύσουν μια συνολική απόσταση 3040 χιλιομέτρων κατά τη διάρκεια του αγώνα, δηλαδή περίπου 160 χλμ. την ημέρα! Αυτή η διαδρομή περιλαμβάνει πίστες διαφόρων επιπέδων όπως flat stages – medium mountain stages και mountain stages. Οι ομάδες ανακοινώθηκαν στις 4 Ιανουαρίου 2023 και στον αγώνα έχουν προγραμματιστεί να λάβουν μέρος 22 ομάδες. Και οι 18 World Teams της UCI έχουν προσκληθεί αυτόματα. Μαζί τους συμμετείχαν 4 UCI ProTeams - οι δύο υψηλότερης θέσης UCI ProTeams το 2022 (Lotto–Dstny και Team TotalEnergies), μαζί με την Uno-X Pro Cycling Team και την Israel–Premier Tech που επιλέχθηκαν από την Amaury Sport Organization (ASO), δηλαδή τους διοργανωτές της περιοδείας.
Στις 23 ημέρες της διάρκειάς του, εκατομμύρια φίλοι του αθλήματος θα βρεθούν σε όλα τα σημεία της διαδρομής για να χειροκροτήσουν από κοντά τους κορυφαίους ποδηλάτες του κόσμου, ενώ πάνω από δυόμισι δισεκατομμύρια τηλεθεατές σε όλο τον κόσμο θα παρακολουθήσουν από τις οθόνες τους τα 21 ετάπ που θα αναδείξουν τον μεγάλο νικητή. Τα μεγαλύτερα ονόματα του πελοτόν θα βρεθούν στη γραμμή της εκκίνησης για να διεκδικήσουν την παρουσία τους στο τελικό βάθρο.
Οι θρύλοι του Tour de France
ΠΟΔΗΛΑΤΗΣ | ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ | ΧΩΡΑ |
Ζακ Ανκετίλ | 1957, 1961, 1962, 1963, 1964 | Γαλλία |
Έντι Μερξ | 1969, 1970, 1971, 1972, 1974 | Βέλγιο |
Μπερνάρ Ινό | 1978, 1979, 1981, 1982, 1985 | Γαλλία |
Μιγκέλ Ιντουραΐν | 1991, 1992, 1993, 1994, 1995 | Ισπανία |
Τι είδαμε το 2022
Η περυσινή διοργάνωση στιγματίστηκε από ανατροπές. Συγκεκριμένα, το Giro χρειάστηκε να περιμένουμε μέχρι την τελευταία ανηφόρα στην προτελευταία ημέρα του αγώνα. Στο Tour είχαμε το συγκλονιστικό ετάπ των πολλών τελευταίων χρόνων με ένα σεμινάριο της Jumbo απέναντι στον Πογκάτσαρ και στη Vuelta χάσαμε την ευκαιρία να δούμε μια δραματική μάχη μέχρι το τέλος ανάμεσα σε Έβενπουλ και Ρόγκλιτς, εξαιτίας της πτώσης και εγκατάλειψης του δεύτερου στο ξεκίνημα της τρίτης εβδομάδας.
Αυτό που κέντρισε το ενδιαφέρον ήταν ότι «έσπασε» το μοτίβο της προηγούμενης διετίας (2020 & 2021), όπου η UAE κέρδιζε το Tour (Πογκάτσαρ), η Ineos το Giro (Γκέιγκεν Χαρτ και Μπερνάλ) και η Jumbo τη Vuelta (Ρόγκλιτς). Μάλιστα, για πρώτη φορά μετά το 2014, η Ineos δεν κατάφερε να φτάσει στην κατάκτηση κανενός από τους τρεις μεγάλους Γύρους. Από την άλλη μάλιστα, είχαμε δυο ομάδες που έφτασαν πρώτη φορά στην ιστορία τους στη νίκη ενός Grand Tour, την Bora με τον Τζάι Χίντλεϊ στην Ιταλία και την Quick-Step με τον Ρέμκο Έβενπουλ στην Ισπανία.
Πού θα διεξαχθεί η φετινή διοργάνωση
Τα τρία πρώτα ετάπ θα φιλοξενηθούν στη Χώρα των Βάσκων και στη συνέχεια το πελοτόν θα μεταφερθεί στη Γαλλία. Ο πρώτος γύρος ξεκινά από την κορυφαία περιοχή ποδηλασίας της Ισπανίας, με μια διαδρομή μέσα από τους λόφους της Χώρας των Βάσκων που θα αναστατώσει πολλούς. Τέσσερις δύσκαμπτες αναβάσεις στα τελευταία 80 χιλιόμετρα με το Côte de Pike να απέχει λιγότερο από 10 χιλιόμετρα από τη γραμμή σημαίνει μια αρχική τακτοποίηση του γηπέδου. Τουλάχιστον ένα φαβορί θα μπορούσε να χάσει τον αγώνα εδώ.
Ο τερματισμός γίνεται για τον Ζουλιάν Αλαφιλίπ οπότε η Γαλλία θα περιμένει νίκη και κίτρινη φανέλα. Οι δυσκολίες στη φετινή διοργάνωση ξεκινούν με το «καλημέρα» με τα βασκικά βουνά, αλλά και τα δυο ετάπ στα Πυρηναία μόλις στο 5ο και το 6ο ετάπ. Η πρώτη εβδομάδα ολοκληρώνεται με την ανάβαση στο θρυλικό Πουί ντε Ντομ, το οποίο επανέρχεται στο Tour μετά από 35 χρόνια. Να πούμε ότι για μια ακόμα φορά τα τελευταία χρόνια, ο γύρος θα περάσει και από τις πέντε μεγάλες οροσειρές της Γαλλίας (Πυρηναία, Μασίφ Σεντράλ, Ιούρας, Άλπεις και Βόσγια).
Επειτα, η δεύτερη εβδομάδα θα ολοκληρωθεί με τρία συνεχόμενα αλπικά ετάπ και η τρίτη θα ξεκινήσει με το μοναδικό ατομικό χρονόμετρο του αγώνα, μόλις 22 χλμ, στο Κομπλού (συνδυασμός επίπεδου και χρονοανάβασης). Στη συνέχεια, υπάρχει το «βασιλικό» ετάπ με τον κολοσσό του Κολ ντε λα Λοζ να δεσπόζει λίγο πριν τον τερματισμό. Οι δυσκολίες στο φετινό Tour είναι μοιρασμένες και στις τρεις εβδομάδες. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν οκτώ ετάπ βουνών (5 τερματισμοί σε ανηφόρα), έξι μέσης δυσκολίας και άλλα έξι που θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν σε μαζικό σπριντ. Γνωρίζουμε ότι στην εκκίνηση του Μπιλμπάο θα βρεθούν οι Βίνγκεγκορντ (Jumbo), Πογκάτσαρ (UAE) και Μπερνάλ (Ineos), μαζί με τους Χίντλεϊ (Bora), Λάντα (Bahrain), Καραπάς (EF), Γκοντί (Groupama), Μας (Movistar), Σάιμον Γέιτς (Jayco) και Μπαρντέ (DSM).
Η τρίτη εβδομάδα ξεκινάει με τη μικρή, αλλά εκρηκτική ανηφόρα στην Ερμίδα και αμέσως μετά (17ο ετάπ) έρχεται ο "εφιάλτης" του Ανγκλίρου με τα 12,5 χιλιόμετρα στο 10%, εκεί όπου μπορεί να κριθούν τα πάντα στη γενική. Τέλος, υπάρχει ο τερματισμός στην κορυφή του πρωτοεμφανιζόμενου Κρουθ δε Λινάρες και το τελευταίο εμπόδιο πριν τη Μαδρίτη, θα είναι το 20ο ετάπ, μια διαδρομή 208 χλμ γεμάτη παγίδες και 10 σπριντ ανάβασης 3ης κατηγορίας. Η δεύτερη εβδομάδα θα είναι σαφώς η πιο δύσκολη, ενώ η τρίτη θα είναι πολύ πιο δύσκολη από την αντίστοιχη περσινή. Το γεγονός ότι φέτος, για πρώτη φορά, το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα θα προηγηθεί της Vuelta (3-13 Αυγούστου), δεν μας επιτρέπει να γνωρίζουμε ποιοι αθλητές θα βρεθούν στην εκκίνηση της Βαρκελώνης, πλην των Ενρίκ Μας (Movistar) και Χουάν Αγιούσο (UAE), που ήδη έχουν δηλώσει ότι θα συμμετάσχουν.
Τα τέσσερα στάδια
- Flat (8 στάδια): Ενώ η διαδρομή δεν είναι πάντα επίπεδη, οι δρομείς συνήθως οδηγούν μαζί σε μια μεγάλη ομάδα που ονομάζεται πελοτόν. Οι επίπεδες διαδρομές τελειώνουν με τους αναβάτες να ξεφεύγουν μόνοι τους ή μια μεγάλη ομάδα σε σπριντ μαζί.
- Λοφη (4 στάδια): Θεωρείται πιο επίπονη από μια επίπεδη διαδρομή αλλά λιγότερο δύσκολη από μια ορεινή διαδρομή.
- Βουνό (8 στάδια): Τα ορεινά στάδια που εισήχθησαν για πρώτη φορά το 1910 είναι τα πιο απαιτητικά. Φέτος, οι αναβάτες θα ανέβουν στο Col du Tourmalet των περισσότερων από 2.000 χλμ. στα Πυρηναία.
- Χρονομέτρηση (1 στάδιο): Μεμονωμένοι αναβάτες αγωνίζονται ενάντια στον χρόνο. Η χρονομέτρηση του 2023 είναι 20 χιλιόμετρα. Τα άλλα στάδια είναι κατά μέσο όρο 167 χιλιόμετρα μίλια και το μεγαλύτερο στάδιο είναι 209 χιλιόμετρα.
Η κίτρινη φανέλα
Ο νικητής της γενικής κατάταξης είναι εκείνος που φορά το «Maillot Jaune» δηλαδή την κίτρινη φανέλα. Για να κερδίσει τη Γενική Κατάταξη, ο αρχηγός μιας ομάδας πρέπει να ολοκληρώσει όλα τα ετάπ στον πιο σύντομο γενικά χρόνο. Αυτό σημαίνει πως ο διεκδικητής της Γενικής Κατάταξης πρέπει να είναι καλός σε όλα, δηλαδή και στα βουνά αλλά και στα χρονόμετρα. Εκείνο που μπερδεύει πολλούς είναι πως τελικά ο νικητής της Γενικής Κατάταξης είναι κάποιος που ίσως δεν έχει κερδίσει κανένα ετάπ.
Για παράδειγμα, ο Μαρκ Κάβεντις μπορεί να κερδίσει όλα τα ετάπ ευθείας (που ταιριάζουν στο στιλ του σπρίντερ που διαθέτει) αλλά το πιο πιθανό είναι πως στα βουνά, θα τερματίσει περίπου 20 λεπτά πίσω από τον Ναΐρο Κιντάνα Aντιστοίχως, ο Ναΐροθα τερματίζει στα σπριντ ευθείας περίπου 3 λεπτά πίσω από τον Κάβεντις. Μπορεί να υπάρχει κι ένας τρίτος αθλητής όμως, που να τερματίζει μόλις 5 λεπτά πίσω από τον Κάβεντις (γιατί θα είναι γρήγορος στα σπριντ αλλά όχι σπρίντερ) και άλλα 5 πίσω από τον Κιντάνα, γιατί θα είναι καλός στις ανηφόρες αλλά όχι όσο καλός ο Ναΐρο. Ο αναβάτης αυτός θα έχει συνολικά καλύτερο χρόνο και από τους δύο πρώτους και τελικά θα κερδίσει τη Γενική Κατάταξη!
Όρους Tour de France που πρέπει να γνωρίζετε
- Peloton: Ένας γαλλικός όρος που σημαίνει «ομάδα». Αναφέρεται στο κύριο πακέτο αναβατών.
- Breakaway: Ένας αναβάτης ή μια ομάδα αναβατών που έχουν ξεπεράσει τις αποστάσεις του πελοτόν.
- Επίθεση: Όταν ένας αναβάτης ή αναβάτες τρέχουν μακριά από την ομάδα.
- Αρχηγός ομάδας: Ο καλύτερος αναβάτης στην ομάδα.
- Χρονομέτρηση: Ένας αγώνας ενάντια στον χρόνο.
- Rouleur: Σταθερός αναβάτης με σταθερό ρυθμό.
- Slipstream: Ο σχετικά ακίνητος αέρας πίσω από έναν αναβάτη, που χρησιμοποιείται από τους ακόλουθους για να ξεπεράσουν την αντίσταση του αέρα.
- Drafting: Καταφύγιο στο slipstream του αναβάτη μπροστά.
- Sag wagon: Όχημα που παραλαμβάνει αναβάτες που δεν μπορούν πλέον να συνεχίσουν.
Τι κερδίζουν οι αναβάτες
Συνολικά 2,3 εκατομμύρια ευρώ θα απονεμηθούν στις ομάδες και τους αναβάτες, συμπεριλαμβανομένων 500.000 ευρώ στον τελικό νικητή της συνολικής ατομικής κατάταξης.
Σπάει ρεκόρ στην τηλεθέαση
Την τηλεθέαση του συγκεκριμένου αγώνα - διάρκειας τριών εβδομάδων - ξεπερνούν μόνο οι Ολυμπιακοί Αγώνες και το Μουντιάλ ποδοσφαίρου, με τη διαφορά όμως ότι αυτές οι δυο διοργανώσεις διεξάγονται κάθε τέσσερα χρόνια. Έτσι κι αλλιώς, τα νούμερα του Tour φαντάζουν δυσθεώρητα για κάθε άλλο άθλημα και κάθε άλλη ετήσια διοργάνωση. Υπολογίζεται ότι ο αριθμός αυτών που παρακολουθούν είτε ζωντανά, είτε μαγνητοσκοπημένα τα 21 ετάπ του Γύρου Γαλλίας σε όλη την υφήλιο (από την τηλεόραση, τα κινητά, τα τάμπλετ και τα PC), φτάνει τα δυόμισι δισεκατομμύρια!
Ακολουθεί μια ματιά σε κάθε στάδιο του Tour de France 2023 με σημεία εκκίνησης και τερματισμού, καθώς και απόσταση:
- Στάδιο 1: 1 Ιουλίου, Μπιλμπάο προς Μπιλμπάο, 182 χλμ
- Στάδιο 2: 2 Ιουλίου, Vitoria Gasteiz προς Saint-Sebastien, 209 χλμ.
- Στάδιο 3: 3 Ιουλίου, Amorebieta-Etxano έως Bayonne, 193,5 χλμ.
- Στάδιο 4: 4 Ιουλίου, Dax to Nogaro, 182 χλμ
- Στάδιο 5: 5 Ιουλίου, Pau έως Laruns, 163 χλμ
- Στάδιο 6: 6 Ιουλίου, Tarbes έως Cauterets-Cambasque, 145 χλμ.
- Στάδιο 7: 7 Ιουλίου, Mont-de-Marsan έως Bordeaux, 170 km
- Στάδιο 8: 8 Ιουλίου, Λιμπούρν προς Λιμόζ, 201 χλμ
- Στάδιο 9: 9 Ιουλίου, Saint-Leonard-de-Noblat έως Puy de Dome, 182,5 χλμ.
- Στάδιο 10: 11 Ιουλίου, Vulcania έως Issoire, 167,5 χλμ
- Στάδιο 11: 12 Ιουλίου, Clermont-Ferrand έως Moulins, 180 χλμ.
- Στάδιο 12: 13 Ιουλίου, Roanne έως Belleville-en-Beaujolais, 169 χλμ.
- Στάδιο 13: 14 Ιουλίου, Chatillon-sur-Chalaronne έως Grand Colombier, 138 χλμ.
- Στάδιο 14: 15 Ιουλίου, Annemasse έως Morzine Les Portes du Soleil, 152 χλμ.
- Στάδιο 15: 16 Ιουλίου, Les Gets Les Portes du Soleil έως Saint-Gervais Mont-Blanc, 179 χλμ.
- Στάδιο 16: 18 Ιουλίου, Passy to Combloux, 22,4 χλμ
- Στάδιο 17: 19 Ιουλίου, Saint-Gervais Mont-Blanc έως Courchevel, 166 χλμ.
- Στάδιο 18: 20 Ιουλίου, Moutiers έως Bourg-en-Bresse, 185 χλμ.
- Στάδιο 19: 21 Ιουλίου, Moirans-en-Montagne έως Poligny, 173 χλμ.
- Στάδιο 20: 22 Ιουλίου, Belfort έως Le Markstein Fellering, 133,5 χλμ.
- Στάδιο 21: 23 Ιουλίου, Saint-Quentin-en-Yvelines προς Παρίσι Champs-Elysees, 115,5 χλμ.
Τα φαβορί για τη νίκη
Tα δύο πρώτα φαβορί για την 1η θέση είναι ο 26 ετών Γιόνας Βίνγκεγκαρντ και ο Ταντέι Πόγκατσαρ. Ο πρώτος, ήταν ο περσινός νικητής, ενώ ο Σλοβένος έχει στο παλμαρέ του δύο συνεχόμενες νίκες στο Tour De France, το 2022 και το 2021. Επίσης ο Έγκαν Μπερνάλαπό την Κολομβία, ο νικητής του 2019, θα επιδιώξει τον δεύτερο τίτλο στην καριέρα του. Η τελευταία... βόλτα του Μαρκ Κάβεντις θα είναι επίσης κάτι που πρέπει να παρακολουθήσετε. Ο 38χρονος από τη Μεγάλη Βρετανία είναι ισόπαλος για το ρεκόρ όλων των εποχών στις νίκες του Tour stage (34) και δήλωσε ότι το 2023 θα είναι η τελευταία του σεζόν. Όσον αφορά τις ΗΠΑ, φέτος θα συμμετάσχουν έξι Αμερικανοί: οι Λόσον Κράντοκ, Ματέο Τζόργκενσον, Σεπ Κους, Νέιλσον Πόουλες, Κουίν Σιμόνς και Κέβιν Βερμάκε. Η 12η θέση του Πόουελς πέρυσι ήταν ο η καλύτερη για Αμερικανό στον διαγωνισμό από το 2015. Συνολικά, 22 ομάδες θα αγωνιστούν στο Tour de France 2023. Κάθε ομάδα έχει 10 μέλη, δύο από τα οποία είναι αναπληρωματικοί.