Η διαδικασία επιβολής και είσπραξης κυρώσεων για παραβάσεις στον δρόμο περνάει σε νέα φάση με αναβαθμισμένο ψηφιακό μοντέλο που στοχεύει στην αύξηση της αποτελεσματικότητας της είσπραξης…
Η προσπάθεια αφορά τόσο τις παραδοσιακές κλήσεις που κόβει η Ελληνική Αστυνομία, οι οποίες ξεπερνάνε τις 13.000 κάθε εβδομάδα, όσο και τις μεταφερόμενες κυρώσεις μέσω καμερών ανίχνευσης παραβάσεων, όπως είναι οι κάμερες σε λεωφορεία κλπ. Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, η χρέωση της παράβασης θα συνοδεύεται από έναν κωδικό τύπου RF (Reference Number) που θα εμφανίζεται στη βεβαίωση, είτε πρόκειται για έντυπη μορφή είτε για ηλεκτρονική διεκπεραίωση. Ο παραβάτης θα έχει τη δυνατότητα να εξοφλήσει την κλήση ηλεκτρονικά, μέσω του συγκεκριμένου κωδικού, αποφεύγοντας να ιδρυθεί ως ληξιπρόθεσμη οφειλή. Σε περίπτωση μη εξόφλησης εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, η απαίτηση θα μεταβιβάζεται στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και θα αντιμετωπίζεται ως φορολογική οφειλή.
Σήμερα, η εκτίμηση είναι πως ετησίως βεβαιώνονται παραβάσεις αξίας περίπου 110 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η πραγματική είσπραξη δεν υπερβαίνει τα 35-37 εκατ. ευρώ, ποσοστό που δεν ξεπερνά το 40%. Οι αρμόδιες υπηρεσίες επισημαίνουν πως η υφιστάμενη πρακτική χαρακτηρίζεται από καθυστερήσεις. Για παράδειγμα, η βεβαίωση της κλήσης ενδέχεται να μεταβιβαστεί στον δήμο αρμοδιότητας με καθυστέρηση που φτάνει έως και έναν χρόνο. Οι δήμοι έχουν τριετή προθεσμία για ταμειακή βεβαίωση της κλήσης και μέχρι πέντε έτη για την εξάντληση των ένδικων μέσων.
10:00 - 03.11.2025
🎙️Talking Points LIVE Η ολική ανακαίνιση που απαιτείται στον Παναθηναϊκό και τα νεύρα του Νίκολιτς
Σωτήρης Κωσταβάρας και Στέφανος Αβραμίδης σε ένα ακόμη Talking Points (3/11, 10:00) της σεζόν 2025-2026, σχολιάζουν την επικαιρότητα μετά και την 9η αγωνιστική της Stoiximan Super League.
Το νέο μοντέλο προβλέπει τη σύσταση ειδικού φορέα στο πλαίσιο του Υπουργείο Εσωτερικών που θα αναλάβει την ηλεκτρονική διαχείριση της διαδικασίας: βεβαίωση της παράβασης, αποστολή στο σύστημα, εκχώρηση του RF κωδικού και είσπραξη. Ο φορέας θα διαχειρίζεται τις εισπράξεις και θα τις αποδίδει στους δικαιούχους φορείς, δηλαδή τους δήμους, το Ταμείο Οδικής Ασφάλειας και ενδεχομένως το Ταμείο των αστυνομικών υπαλλήλων. Οι δήμοι εκφράζουν ενστάσεις ως προς τη διανομή των εσόδων καθώς θεωρούν πως ενδέχεται να χάσουν ποσά που παραδοσιακά ελάμβαναν.
Ένα από τα σημαντικά σημεία της μεταρρύθμισης είναι η ενίσχυση της παρακολούθησης με κάμερες που βασίζονται σε τεχνητή νοημοσύνη, οι οποίες θα μπορούν να αναγνωρίζουν παραβάσεις μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα και να συνδέονται άμεσα με το σύστημα βεβαίωσης. Στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας προγραμματίζεται η τοποθέτηση περισσότερων από 2.000 τέτοιων καμερών προκειμένου να καλυφθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών κόμβων και περιοχών υψηλής παραβατικότητας. Ακόμη ένα έλλειμμα που αποφεύγεται με αυτή τη λύση αφορά τα αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας — οι οποίες μέχρι σήμερα γεννούν προβλήματα είσπραξης όταν η ταυτοποίηση του οδηγού αποδεικνύεται δύσκολη ή αδύνατη.
Για τους οδηγούς η χρήση του κωδικού RF σημαίνει πως κατά τον έλεγχο θα λαμβάνουν άμεσα ή με πολύ περιορισμένη καθυστέρηση τη βεβαίωση της παράβασης. Η εξόφληση θα μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω e-banking ή μέσω άλλων ηλεκτρονικών καναλιών πληρωμής, χωρίς να απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία στον δήμο. Σε περίπτωση μη τακτοποίησης η κλήση θα θεωρείται ληξιπρόθεσμη και θα αντιμετωπίζεται ως οφειλή προς την εφορία, με ενδεχόμενες συνέπειες όπως κατασχέσεις εις βάρος του υπόχρεου.
Η αλλαγή αναμένεται να φέρει δύο βασικά αποτελέσματα: πρώτον την επιτάχυνση των διαδικασιών (βελτίωση της είσπραξης) και δεύτερον την αποθάρρυνση της συστηματικής μη πληρωμής παραβάσεων. Οι αρμόδιες υπηρεσίες υπογραμμίζουν πως το υφιστάμενο ποσοστό είσπραξης είναι ανεπαρκές για να εκμεταλλευτεί τα έσοδα προς όφελος της οδικής ασφάλειας και των υποδομών.
Σε ό,τι αφορά τους δήμους, η συμμετοχή τους στο νέο σύστημα απαιτεί την αναδιάρθρωση των μηχανισμών είσπραξης, είτε με χρήση εξωτερικών συνεργείων είτε με ψηφιακές λύσεις- αυτοτελείς υπηρεσίες είσπραξης. Επίσης, θα απαιτηθεί η σύνδεση των δεδομένων με το κεντρικό πληροφοριακό σύστημα και η προσαρμογή στις προδιαγραφές του νέου φορέα.
Η μετάβαση στο σύστημα δεν προβλέπεται να γίνει άμεσα αλλά σε φάσεις, με προτεραιότητα στις μεγάλες αστικές περιοχές όπου η κίνηση και η παραβατικότητα εμφανίζουν τα μεγαλύτερα μεγέθη. Σταδιακά οι κάμερες AI και η ηλεκτρονική διαχείριση θα επεκταθούν και σε μικρότερους δήμους και περιοχές της χώρας.
Οι οδηγοί καλούνται να είναι ενήμεροι πως η μη τακτοποίηση των κλήσεων δεν θα οδηγεί πλέον απλώς σε καθυστέρηση ή αδράνεια αλλά σε αυτόματη μεταβίβαση της οφειλής στην εφορία, κάτι που ενεργοποιεί σειρά μέτρων είσπραξης, συμπεριλαμβανομένων τραπεζικών κατασχέσεων ή δεσμεύσεων. Το νέο μοντέλο μετατρέπει τις κυρώσεις από διοικητική διαδικασία με χαμηλή είσπραξη σε πλήρως ψηφιακή και διασυνδεδεμένη διαδικασία με αποτελέσματα.
Με τις αλλαγές αυτές η εικόνα είναι σαφής: η εποχή όπου οι κλήσεις μέναν «ασυγκρότητες» στο σύστημα και εισπράττονταν σε μικρό ποσοστό, οδεύει προς το τέλος της. Τα έσοδα από τις παραβάσεις θα μπορούν, υπό το νέο σύστημα, να κατευθυνθούν με πιο άμεσο τρόπο σε έργα οδικής ασφάλειας, σε δήμους που χρειάζονται τα κονδύλια και στο γενικότερο δημόσιο συμφέρον.
Οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι για την εφαρμογή του νέου μοντέλου. Η επιτυχία του θα μετρηθεί όχι μόνο στην αύξηση των εσόδων, αλλά κυρίως στη μείωση της οδικής παραβατικότητας και στη βελτίωση των συνθηκών στους δρόμους. Αυτό που απομένει είναι η συγκέντρωση των τεχνικών υποδομών, η πλήρης διασύνδεση των διαβαθμίσεων διοίκησης — από την κόλληση της κλήσης μέχρι την πληρωμή της — και η ενεργοποίηση ενός μηχανισμού που να συνεπικουρεί ενεργά στην οδική ασφάλεια.