Τα 5+1 πράγματα που μας έμειναν από το γκραν πρι του Αζερμπαϊτζάν (vids)

Ο Σαρλ Λεκλέρ δεν μπόρεσε να κρατηθεί για πολύ μπροστά από τις δύο Red Bull

i

©Pirelli

Τα 5+1 πράγματα που μας έμειναν από το γκραν πρι του Αζερμπαϊτζάν (vids)

Αν και το γκραν πρι του Αζερμπαϊτζάν δεν ενθουσίασε όσον αφορά τη δράση και το θέαμα, ο αγώνας εξακολουθεί να έχει μεγάλα σημεία συζήτησης, από τη μάχη τίτλου που «βράζει» στη Red Bull μέχρι την τελευταία αναθεώρηση της FIA μετά την παρ' ολίγον απώλεια του pitlane.

Η τελευταία νίκη του Σέρχιο Πέρες στην πίστα έχει αυξήσει τις ελπίδες του να αντιμετωπίσει πραγματικά τον Μαξ Φερστάπεν για τον παγκόσμιο τίτλο του 2023. Αυτό και η νίκη του Μεξικανού οδηγού στο τροποποιημένο σχήμα σπριντ, μαζί με τις συγκρούσεις του team mate του με τον Τζορτζ Ράσελ, σήμαινε ότι ο Πέρες έφυγε από το Σαββατοκύριακο του Μπακού εννέα βαθμούς πιο κοντά στη βαθμολογία των οδηγών. Τώρα είναι μόλις έξι πίσω από τον Φερστάπεν.

Αλλά υπήρχε επίσης ο Σαρλ Λεκλέρ που πήρε το πρώτο του φετινό βάθρο, καθώς και τρομακτικές σκηνές στο pitlane στο τέλος του αγώνα.

Ο Πέρες μπορεί να αντιμετωπίσει έναν αμείλικτο Φερστάπεν, αλλά οι μάχες τίτλου έρχονται σε δυσμενές έδαφος

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο Πέρες ήταν ο οδηγός του Σαββατοκύριακου, όπου τα κέρδη του από έτος σε έτος στο Μπακού σε σύγκριση με τον Φερστάπεν είναι πραγματικά εντυπωσιακά. Ήταν καλύτερος με τα μεσαία ελαστικά από νωρίς και μάλιστα υπολόγιζε ότι θα είχε δοκιμάσει να περάσει τον team mate του αν η Red Bull δεν είχε «τραβήξει» τον Ολλανδό στα πιτ.

Αλλά δεν μπορεί να αμφισβητηθεί ότι ο συγχρονισμός του αυτοκινήτου ασφαλείας ήταν ο καθοριστικός παράγοντας στη δεύτερη νίκη του Πέρες στο Μπακού, καθώς περιόρισε τον δύο φορές παγκόσμιο πρωταθλητή να πέσει πίσω από τον team mate του. Υπάρχει μια συναίνεση που αρχίζει να διαμορφώνεται στα paddock ότι οι υποχρεωτικές αλλαγές δαπέδου και διαχύτη του 2023 έχουν κάνει το επόμενο μονοθέσιο ελαφρώς πιο δύσκολο από ότι πέρυσι. Ωστόσο, ο Φερστάπεν δεν τα παράτησε, όπως αποδεικνύεται από τα διάφορα χτυπήματά του στον τοίχο, και μπροστά σε μια τέτοια παρατεταμένη πίεση, ο Μεξικανός οδηγός ανταποκρίθηκε πλήρως. 

Ο Πέρες υπολογίζει ότι χωρίς προβλήματα τύπου Μελβούρνης μπορεί να αμφισβητήσει τον Φερστάπεν για τον τίτλο. Αν μπορεί να διατηρήσει το υψηλό του επίπεδο, μπορεί και να το κάνει. Αλλά αυτό πρέπει να εξισορροπηθεί από τις αντικρουόμενες εξηγήσεις «ομάδα ή οδηγός;» για τα προβλήματα φρένων που είχε η Red Bull στην Αυστραλία, τα οποία δεν ενόχλησαν τόσο πολύ τον Ολλανδό.

Η ανισορροπία της Ferrari στις κατατακτήριες δοκιμές περιορίζει τις δυνατότητες νίκης για το 2023

Το Σαββατοκύριακο του Λεκλέρ στο Μπακού είχε τις μεγαλύτερες επιτυχίες του. Την ταχύτητα των κατατακτήριων δοκιμών και το αξιοσημείωτο επίτευγμα της εξασφάλισης δύο pole σε ένα Σαββατοκύριακο, ένα αβίαστο λάθος που οδήγησε σε συντριβή και την αδυναμία διαχείρισης ελαστικών της Ferrari που περιόρισε τις αγωνιστικές του δυνατότητες.

Γιατί πραγματικά, ο οδηγός που πρέπει τώρα να θεωρείται ο καλύτερος και ταχύτερος στις κατακτήτριες δοκιμές, δεν είχε καμία πιθανότητα να κρατήσει τις Red Bull σε απόσταση, ακόμη και αν η Ferrari ήταν σε θέση να ταιριάξει την ικανότητά του στην τελική ταχύτητα και στους δύο αγώνες, ειδικά με τον παράγοντα DRS. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Scuderia απαιτούσε από τους οδηγούς της να είναι πολύ προσεκτικοί με τα σκληρά ελαστικά για να τερματίσουν στο γκραν πρι χωρίς επιπλέον πιτ.

Μόλις ενημερώθηκε ότι θα μπορούσε να πιέσει μέχρι το τέλος του αγώνα την Κυριακή, ο Λεκλέρ άνοιξε τη διαφορά της από την απειλητική Aston Martin του Φερνάντο Αλόνσο. Αλλά ο Ισπανός οδηγός έφτασε κοντά στη καρώ σημαία, υποστηρίζοντας αυτό που έχει γίνει σαφές το 2023: η Ferrari έχει μια ανισορροπία πακέτου κατατακτήριων / αγώνων που σημαίνει ότι τα πάει καλύτερα σε εκείνο το κομμάτι του Σαββατοκύριακου, που δεν δίνει βαθμούς.

Η Aston Martin μπορεί επίσης να εντυπωσιάσει ακόμα και όταν έχει λανθάνοντα προβλήματα με το μονοθέσιό της

Το Μπακού ήταν πάντα πιθανό να θέσει σε κίνδυνο το σερί του Αλόνσο και της Aston Martin στο βάθρο, δεδομένου ότι η AMR23 είναι δύσκολη σε σύγκριση με τη Red Bull και τη Ferrari. Αλλά ένα τεχνικό πρόβλημα έκπληξη πλήγωσε επίσης την ομάδα το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Αυτό ήταν ότι η χαμηλή πτέρυγα του με την υψηλή πίεση αέρα του Μπακού και τα χτυπήματα συνδυάστηκαν για να προκαλέσουν ταλάντωση του DRS και να λειτουργούν μόνο κατά διαστήματα στις κατατακτήριες, κοστίζοντας 0,2 δευτερόλεπτα ανά γύρο. Τα πράγματα ήταν καλύτερα στον αγώνα αφού η ομάδα χρησιμοποίησε λιπαντικό στα «φτερά» της, με τον Αλόνσο στη συνέχεια στα καλύτερά του να περνάει, τολμηρά, τη Ferrari του Κάρλος Σάινθ στη στροφή 4 μετά την επανεκκίνηση, διατηρώντας στη συνέχεια τα ελαστικά του. Αυτό δεν του έδωσε κάτι, καθώς ο Ισπανός οδηγός ξέμεινε από χρόνο για να πιάσει τον εντυπωσιακό Λεκλέρ μπροστά.

Αν και η βρετανική ομάδα είχε τις αποτυχίες της στο Μπαχρέιν, τη Σαουδική Αραβία και την Αυστραλία, τα προβλήματά της στο Μπακού ήταν τα πρώτα που δημιούργησε η ίδια. Το γεγονός ότι ο Αλόνσο κατέκτησε την τέταρτη θέση και απείλησε το βάθρο ενισχύει την άποψη ότι η Aston Martin είναι μία από τις ιστορίες που πρέπει να παρακολουθήσετε καθ 'όλη τη διάρκεια του 2023, μια ιστορία που ενισχύεται από τη συνεχιζόμενη «αγάπη του» με τον Λανς Στρολ.

Η FIA πρέπει να αντιμετωπίσει τις διαδικασίες στο pitlane στο τέλος του αγώνα επειγόντως και οριστικά

Το γκραν πρι του Αζερμπαϊτζάν είχε σχεδόν ένα τρομακτικό συμπέρασμα όταν ο Εστεμπάν Οκόν έφτασε στο pitlane για να κάνει το μοναδικό του pit stop στον προτελευταίο γύρο του αγώνα.

Συγκεκριμένα, ο Γάλλος πλησίαζε με μεγάλη ταχύτητα, το pitlane είχε αρχίσει να γεμίζει με φωτογράφους και άλλο προσωπικό της εκδήλωσης, καθώς οι προετοιμασίες για την τελετή βάθρου είχαν αρχίσει. Αυτό δεν είναι ασυνήθιστο, αλλά τα πρωτόκολλα που ίσχυαν λύγισαν όταν η σπάνια στρατηγική της Alpine έβαλε ένα μονοθέσιο στο pitlane σε τόσο προχωρημένο στάδιο. Αυτό συνέβη επίσης στο γκραν πρι της Αυστραλίας του 2022, όπου το προσωπικό των paddock και οι επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα να περπατήσουν στο pitlane καθώς ο Άλεξ Άλμπον έβαλε τη Williams του. Υπήρχαν επίσης στιγμές όπου οι καλεσμένοι της ομάδας - συμπεριλαμβανομένων των διασημοτήτων - πλησίαζαν πολύ κοντά στα αυτοκίνητα καθώς έμπαιναν ξανά στα pitlanes μετά τον αγώνα το 2022. Η FIA το αντιμετώπισε υπενθυμίζοντας στις ομάδες ότι τέτοιες ενέργειες δεν επιτρέπονταν.

Για να διασφαλιστεί ότι δεν θα επαναληφθεί αυτό που συνέβη την περασμένη Κυριακή (31/4), το διοικητικό όργανο πρέπει τώρα να αυστηροποιήσει τις διαδικασίες που ακολουθεί το προσωπικό του και εκείνες της F1 για να στήσει το βάθρο καθώς ολοκληρώνεται ο αγώνας. Ήταν καλό να βλέπουμε το προσωπικό που εμπλέκεται στο περιστατικό του Μπακού να καλείται στους αγωνοδίκες, ώστε οι ενέργειές τους να μπορούν να γίνουν κατανοητές δημόσια. 

Αυτό το φιάσκο δεν θα έπρεπε ποτέ να είχε επιτραπεί να συμβεί, αλλά η FIA έχει υποσχεθεί να διορθώσει τα κακώς κείμενα πριν από το γκραν πρι του Μαϊάμι αυτό το Σαββατοκύριακο (5-7/5).

Οι αναβαθμίσεις της McLaren λειτουργούν, αλλά στο Μπακού δεν κέρδισαν πάρα πολλά πράγματα

Στο εκπληκτικά απογοητευτικό λανσάρισμα του μονοθεσίου του 2023, η McLaren αποκάλυψε ότι προσδιόριζε το Μπακού ως τη στιγμή που θα παρουσίαζε ένα σημαντικό πακέτο αναβάθμισης. Αυτό είχε ως στόχο να επαναφέρει την βρετανική ομάδα στο επίπεδο που περίμενε πριν χάσει τους στόχους απόδοσης κατά την αρχική φάση σχεδιασμού της, το 2023.

Οι ενημερώσεις έφτασαν όπως αναμενόταν το περασμένο Σαββατοκύριακο, με την ομάδα να αποκαλύπτει μια νέα διάταξη δαπέδου καθώς και νέα πίσω φτερά. Αυτές οι εισαγωγές στην MCL60 ακολουθήθηκαν από τις καλύτερες (κανονικές) κατατακτήριες δοκιμές της McLaren της σεζόν μέχρι στιγμής το βράδυ της περασμένης Παρασκευής. Αλλά ο Λάντο Νόρις, ήταν στους βαθμούς για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα με την ένατη θέση του, εκτιμά ότι ένα μεγαλύτερο όφελος θα γίνει αισθητό αλλού για τη McLaren, η οποία έχει προγραμματίσει περαιτέρω σημαντικές αναβαθμίσεις.

«Οι αλλαγές δεν πρόκειται να βοηθήσουν τόσο πολύ στις πολύ χαμηλές στροφές ταχύτητας που έχουμε εδώ. Έτσι, αν το κοιτάξετε με βάση τον καθαρό χρόνο γύρου, πιθανότατα δεν μας βοήθησαν πάρα πολύ εδώ. Ένα μικρό κομμάτι, αλλά όχι πάρα πολύ. Ίσως στο Μαϊάμι να υπάρχουν μεγαλύτερα κέρδη, με μερικές από τις στροφές μεσαίας ταχύτητας. Αλλά αυτό είναι προς το παρόν. Είναι ένα μικρό βήμα προς τα εμπρός, μοιάζει περισσότερο με μια διαφορετική φιλοσοφία για να έχουμε μια βασική γραμμή. Αυτό είναι ένα μικρό βήμα προόδου. Αλλά περισσότερα από τα μεγαλύτερα κέρδη βγαίνουν στο μέλλον», εξήγησε ο Βρετανός οδηγός.

Το δύσκολο ξεκίνημα του Νικ Ντε Βρίς στην σκληρή ζωή της F1 συνεχίζεται

Με τα δύο αβίαστα λάθη του και τις δαπανηρές συντριβές του στο Μπακού, το χαμηλών τόνων ξεκίνημα του Νικ Ντε Βρίς στη F1 ήρθε στο προσκήνιο με μια πολύ αρνητική εμφάνιση το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Έχοντας τερματίσει πίσω από τον team mate του, Γιούκι Τσουνόντα στους πρώτους αγώνες, αν και μόνο τεχνικά ταξινομημένος στην Αυστραλία μετά την καθυστερημένη γκάφα επανεκκίνησης του Λόγκαν Σάρτζεντ, ο Ντε Βρίς δεν εντυπωσίασε τον κόσμο, αλλά τουλάχιστον έκανε γύρους με το απογοητευτικό πακέτο της AlphaTauri. Αυτό άλλαξε με ένα πρώιμο λάθος στο γκαρν πρι του Αζερμπαϊτζάν που χαρακτήρισε «πολύ ανόητο και περιττό», χτυπώντας τον εσωτερικό τοίχο της στροφής 5 και σπάζοντας το αριστερό μπροστινό κιβώτιο, βγάζοντάς τον έξω και ενεργοποιώντας την είσοδο του αυτοκινήτου ασφαλείας.

Τα λάθη του Ολλανδού οδηγού είναι αναμενόμενα, αλλά ο Ντε Βρίς έφτασε στην F1 με τη φήμη του ενισχυμένη από την επιτυχία του στη Formula E και προβλέφθηκε από ορισμένους ότι θα αμφισβητήσει αμέσως τον Τσουνόντα, δεδομένου του πόσο καλά αντιμετώπισε τη Williams του στη πίστα της Μόντσα πέρυσι. Ο Ολλανδός χρειάζεται μια ομαλή πορεία στο γκραν πρι του Μαϊάμι για να διώξει τα αρνητικά πρωτοσέλιδα, αλλά με την αποκάλυψη της επικείμενης αποχώρησης του επικεφαλή της AlphaTauri, Φραντζ Τοστ συν το μακροπρόθεσμο μέλλον του Χέλμουτ Μάρκο στη Red Bull αβέβαιη, οι τυπικές τριετείς θητείες της ιταλικής ομάδας για νέους οδηγούς σίγουρα δεν είναι εγγυημένες.