Νικόλας Τομπάζης: Ο Έλληνας φίλος του Σουμάχερ που κατακτά τη Formula 1
i

Νικόλας Τομπάζης/Rui Vieira/Getty Images/Ideal Images

Νικόλας Τομπάζης: Ο Έλληνας φίλος του Σουμάχερ που κατακτά τη Formula 1

Δημήτρης Μπαλής 13:03 - 09.02.2023 / Ανανεώθηκε: 14:20 - 09.02.2023

Ο Έλληνας που κάνει διάσημη μια χώρα που δεν έχει να επιδείξει τίποτα άλλο θαυμαστό στο κορυφαίο σπορ

Δεν έχει καθίσει ακόμα η σκόνη που σηκώθηκε από την απόφαση -με πολλή πίεση βέβαια- του Μπεν Σουλαγιέμ, προέδρου της FIA, να οπισθοχωρήσει των κινήσεών του στη Formula 1, δίνοντας τα ηνία της καθημερινότητας του σπορ και τις επαφές με τις ομάδες στον Νικόλα Τομπάζη, που μέχρι την περασμένη Δευτέρα ήταν διευθυντής του τμήματος μονοθεσίων της FIA και συνεπώς της Formula 1, θέση που είχε αναλάβει μόλις στις 18 Ιανουαρίου 2023!

Η πορεία του Νικόλα Τομπάζη στη κορυφή της F1, δεν είναι καθόλου τυχαία και δεν έγινε δια μαγείας. Αντιθέτως, με πολύ καλές σπουδές, εντυπωσιακές δουλειές, θαυμαστά αποτελέσματα και ήθος που χρειάζεται για να φθάσεις ψηλά.

Όμως, είναι κάτι ακόμα που χαρακτηρίζει τον Τομπάζη. Πρόκειται για το DNA της σχεδίασης που έχει αποκτήσει από τον πατέρα του Αλέξανδρο, ο οποίος διατηρεί ένα από τα πιο ονομαστά Γραφεία Μελετών στη χώρα μας, με σπουδαία αρχιτεκτονικά έργα στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Με τέτοια γονίδια λοιπόν, ο Νικόλας Τομπάζης γεννήθηκε στην Αθήνα στις 22 Απριλίου 1968. Εχοντας το σχέδιο στο DNA του, η Ελλάδα ήταν μικρή για να χωρέσει τις φιλοδοξίες του σε σπουδές, με αποτέλεσμα να μεταβεί στην Αγγλία, όπου αποφοίτησε με το πτυχίο του μηχανικού το 1989 από το Κολέγιο Τρίνιτι του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ. Το 1992, έγινε κάτοχος PhD στην αεροναυπηγική μηχανική από το Αυτοκρατορικό Κολέγιο του Λονδίνου και αμέσως έπιασε δουλειά στη Formula 1, ως σχεδιαστής μονοθεσίων και συγκεκριμένα για λογαριασμό της Benetton, διανύοντας μια ονειρική πορεία με πολλούς τίτλους οδηγών, τα μονοθέσια των οποίων πήγαιναν βολίδα, χάρη (και) στον Τομπάζη.

Τον Νοέμβριο του 1992, λοιπόν, διετέλεσε αεροδυναμιστής της Benetton και το 1994 προήχθη σε επικεφαλής αεροδυναμιστής. Κατά τη διάρκεια της θητείας του στην ιταλική ομάδα, ο Μίκαελ Σουμάχερ μπόρεσε να φτάσει στην κατάκτηση των δύο πρώτων πρωταθλημάτων της καριέρας του (1994-1995). Το 1997 μεταπήδησε στη Ferrari, όπου το 1998 έγινε επικεφαλής αεροδυναμικής. Στην παραμονή του στο Μαρανάλο έως το 2003, είδε τους κόπους του να ανταμείβονται, καθώς από το 2000 έως και το 2003, ο Μίκαελ Σουμάχερ εξασφάλισε ακόμα τέσσερα πρωταθλήματα! 

Όταν το 2004 ο Γερμανός κατέκτησε ακόμα ένα, που ήταν το έβδομο της καριέρας του, ο Τομπάζης βρισκόταν στο στρατόπεδο της McLaren. Εκτέλεσε κι εκεί τα ίδια χρέη και αργότερα προβιβάστηκε σε επικεφαλής πλάνων της ομάδας. Παρέμεινε στη βρετανική ομάδα έως το 2005 και αν τα πράγματα ήταν καλύτερα στο Γουόκινγκ, ίσως να είχε αναδείξει πρωταθλητή και τον Κίμι Ραϊκόνεν, που τότε έτρεχε για τη McLaren, ο οποίος έχασε τον τίτλο από τον Αλόνσο, που ήταν στη Renault.

Τον Μάρτιο του 2006 ο Τομπάζης επέστρεψε στη Ferrari και παρέμεινε έως στις 16 Δεκεμβρίου 2014. Σε αυτό το διάστημα, η Ferrari κατέκτησε το πρωτάθλημα οδηγών του 2007 με τον Ραϊκόνεν, το έχασε με τον Φελίπε Μάσα στην τελευταία στροφή στη Βραζιλία το 2008, από τον Λιούις Χάμιλτον, όπως και από τον Σεμπάστιαν Φέτελ της Red Bull, δύο φορές, το 2010 και το 2012, όταν οδηγός στη Scuderia ήταν ο μεγάλος Φερνάντο Αλόνσο, που έμεινε πίσω μόλις 4 και 3 βαθμούς αντίστοιχα, τις δύο χρονιές.Μέχρι το 2012, τα μονοθέσια του Τομπάζη είχαν κατακτήσει επτά πρωταθλήματα οδηγών, έχοντας συνεισφέρει σε ακόμα επτά στους κατασκευαστές.

Η συνέχεια της καριέρας του τον βρήκε στη Manor, από τις 15 Ιανουαρίου 2016, ως αρχι-αεροδυναμιστής, αλλά μετά το κλείσιμο της εταιρείας, προχώρησε στη δημιουργία δικής του εταιρείας συμβούλων (ΜΑΑ), ενώ υπήρξε και ειδικός επισκέπτης αεροδυναμικής στο Αυτοκρατορικό Κολέγιο του Λονδίνου. Στις 6 Μαρτίου 2018 ανακοινώθηκε πως θα εκτελεί για λογαριασμό της FIA χρέη επικεφαλής τεχνικών θεμάτων των μονοθεσίων, με την συνέχεια της καριέρας του, μόλις προ ημερών, να την έχω ήδη περιγράψει.

Δεν ξέρω ποιο θα είναι το ταβάνι στην πορεία του, αλλά ίσως το μάθουμε σε μια συζήτηση μαζί του. Αναλυτικά η καριέρα του στη Formula 1 
1992–1993: Αεροδυναμιστής στη Benetton Formula 
1993–1995: Αρχι-αεροδυναμιστής στη Benetton Formula 1997: Αεροδυναμιστής στη Ferrari 
1998–2003: Αρχι-αεροδυναμιστής στη Ferrari 
2004: Αρχι-αεροδυναμιστής στη McLaren 
2005: Επικεφαλής επιχειρήσεων στη McLaren 
2006–2014: Αρχι-αεροδυναμιστής στη Ferrari 
2016-2017: Αρχι-αεροδυναμιστής στη Manor F1 Team 
2018–2023: Επικεφαλής τεχνικών θεμάτων μονοθεσίων στη FIA 
2023–…: Διευθυντής τμήματος μονοθεσίων στη FIA, ισχυρός άντρας στη FIA στα καθημερινά θέματα της Formula 1